Hur skära raka linjerplasticard?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
TheBearminator
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 nov 2013, 17:53
Namn: Björn Eklund

Hur skära raka linjerplasticard?

Inlägg av TheBearminator »

Håller på med en konvertering till tornet på en stridsvagn. Ska göra en egen liten "låda" kring kanonen i plasticard (ca 1 mm tjockt). Men hur fasen gör man för att få till någorlunda räta vinklar och raka sidor?
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Hur skära raka linjerplasticard?

Inlägg av MiniStuff »

jag brukar rista i plasticarden med hjälp av en stållinjal för att få det rakt och sen bryter man med hjälp av en bordkant. brukar bli en fin kant då.

Finns säkert andra knep som andra plasticardanvändare här på forumet kan dela med sig.


... läste frågan igen, det kanske inte var det du menade?
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hur skära raka linjerplasticard?

Inlägg av SvenYoung »

Hej Björn!

Precis som Markus säger, för att skära raka linjer så bör stållinjal och en vass skalpell användas.

Om du däremot frågar hur du skall få lådan att bli så rätvinklig som möjligt, så kan jag ge ett tips (detta med hänvisning till tjockleken på lådan du vill bygga).

1. Skär ut framsidan av lådan så rak och rätviklig som möjligt med hjälp av skalpell och stållinjal.Föreslår att du använder pc som är 0,5mm tjockt.

2. Bygg upp sidorna med 0,5mm bred fyrkantsstav (då slipper du skära egna perfekt raka 0,5mm breda strimlor eller stavar, rätt bökigt), dvs limma dessa ovanpå delen du tillvekrade i steg 1 ovan, längst alla 4 ytterkanterna. Lägg stållinjalens kant längst kanten på framside-delen så har du ett stöd att bygga "emot". Var inte rädd om stavarna är för långa och sticker ut så länge, de kan trimmas ner med skalpell när limmet har torkat. Då har du fått en 1mm tjock ihålig låda, dock utan baksida i detta exempel.Du kan givetvis använda samma princip även om du vill ha en baksida på lådan, då får du ändra på tjocklekarna på plasten bara och lägga en baksida ovanpå det du har byggt upp i steg 1 och 2 ovan..

Sanda sedan ner sidorna försiktigt efter att limmet har torkat helt (dvs vänta en dag), så försvinner skarvarna. Om du använder en finkornig stålfil till detta istället för en flexibel fil, så är det mindre risk för att du får "rundade" kanter och hörn, dvs rätvikligheten bibehålls.

Det är mycket lättare att "bygga" en sådan låda än att försöka skära ut en rätvinklig låda ur en 1mm tjock pc bit.

Hoppas att detta kan vara till hjälp, annars hör bara av dig igen..
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
TheBearminator
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 nov 2013, 17:53
Namn: Björn Eklund

Re: Hur skära raka linjerplasticard?

Inlägg av TheBearminator »

Tack så mycket grabbar! Jag har tyvärr inte fyrkantsbitar med det är nog ändå dags att beställa snart. Jag fick snilleblixten sen att googla på cutting plasticard och det verkar som att folk gör precis som ni skriver. :)
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Hur skära raka linjerplasticard?

Inlägg av jonaszett »

Jag har skaffat en sån här för att skära PC, riktigt smala remsor är svårast men det brukar gå bra
http://www.pandurohobby.se/Katalog/30-P ... otin-30-cm
Z
Spad16
Inlägg: 325
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hur skära raka linjerplasticard?

Inlägg av Spad16 »

Jag tycker att en Olfa P-cutter funkar bra att ritsa med enligt ovan. Vanlig sax är inte heller fel, speciellt om det ska gå undan.
Med vänlig hälsning. Neil
Skriv svar