White Spirit

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

White Spirit

Inlägg av Sten Ekedahl »

Fick en fråga idag: Vad är white spirit och vad motsvaras det av i Sverige? Vet att jag läst svaret för många herrans år sedan men har nu glömt det. Vi brukar ju huvudsakligen använda lacknafta här i landet för det som engelsmännen kallar white spirit, men det är inte riktigt samma sak. Någon som kan friska upp mitt minne? :?:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: White Spirit

Inlägg av Viktor »

Tror att du är inne på rätt spår med lacknafta, det är jag ganska säker på att det är. Kan vara så att "receptet" skiljer sig lite men i huvudsak samma produkt. Lacknafta säljs under namnet white spirit i Norge tex.
Limma lugnt!
Jimmy J
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19

Re: White Spirit

Inlägg av Jimmy J »

Det närmsta jag kommit White Spirit är Humbrols Thinner, lacknafta är för skarpt och om det vill sig illa så separerar det färger från primern, har hänt mig.
I konstnärs matriel butiker kan det finnas White spirit även i Sverige.

/Jimmy
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: White Spirit

Inlägg av Janne Nilsson »

Det finns som Jimmy skriver i konstnärsaffärer. Essence de petrol kan vara en annan benämning på produkten.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: White Spirit

Inlägg av Urban Gardini »

Beckers Essence de petrol White Spirit brukar då i alla fall finnas på 75ml flaska i konstnärsbutikerna.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: White Spirit

Inlägg av Sten Ekedahl »

Tack för hjälpen.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: White Spirit

Inlägg av TuveB »

Kristallolja om man får tag på det. Eller Jet A1 (JP8 fungerar också), fungerar bra till Både Humbrol och Modelmaster/Testor oljebaserade färg/lackfärg.
Skriv svar