Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Machinepriest
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2012, 00:42
Namn: Andreas

Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

Inlägg av Machinepriest »

Ska man göra något så ska man göra det ordentligt.
Således är jag väldigt sugen på att införskaffa mig ett vakuumsystem för att bli kvitt luftbubblor i silikonet och plasten jag gjuter med.
Detta är dock en helt ny värld för mig och oteknisk som jag är så sitter jag som ett frågetecken.
Har någon av er erfarenheter av denna typ av utrustning?

Det hade varit fint att köpa ett färdigt kit med pump och kärl men jag kan inte hitta några lösningar på den svenska marknaden, bara svindyra vakuumpumpar.
Hittade en på Jula till ett skapligt pris men jag får känslan av att den är i klenaste laget, fast då jag gjuter modeller i 28mm skala så rör det sig inte om några enorma mängder silikon och resin, så den här pumpen kanske duger till att skapa ett vakuum i ett mindre kärl?
http://www.jula.se/vakuumpump-130w-739003

Fick tipset av en bekant att jag istället för en pump kan skaffa en vakuumejektor som jag tydligen ska kunna koppla på min kompressor för att konvertera trycket till vakuum, men när man som sagt inte är insatt i tekniken är det svårt att veta vilken utrustning som behövs.
Ejektors: http://www.iag.se/default.asp?target=ht ... cAodQEwAJw

Såg att de har kärl till ganska humana priser på brittiska eBay: http://dsa.ebay.co.uk/sch/30hg/m.html?i ... 7675.l2562


All hjälp uppskattas.
Frid / Andreas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

Inlägg av magnusf »

Jag tror Jula-pumpen skulle fungera alldeles utmärkt. Nu står det sluttryck 10 Pa vilket jag inte tror är rätt, jag tror det ska vara 10 kPa vilket är ungefär en tiondel av normalt atmosfärstryck. Det är alltså ganska "mycket vacuum".

Ett kärl kan du göra av en kastrull och en plexiglasskiva som du limmar en tunn gummimatta på så att den tätar när du lägger den på kastrullen. En slangkoppling i skivan så du kan ansluta pumpen med en slang och en annan koppling så du kan sätta dit en ventil och släppa in luft när du är klar så är riggen komplett!

Jag kan naturligtvis inte lova att det funkar men så skulle jag i alla fall gjort om jag skulle bygga något sådant!


Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

Inlägg av Björn Fransson »

"Vakuumpump och ejektor"... Ni snackar fortfarande om modellbygge, va? ;)
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

Inlägg av Jens Tornblad »

Jag höll på en hel del förr i världen med modellflyg och då gjorde vi vingar med vakuumpåse. Vi la upp laminatet på en tunn plastskiva, la på det på vingkärnan i frigolit och in i en stor påse med alltsammans. Sen sög vi ur luften med en vakuumpump som vi hade gjort själva och det är nu jag kommer till poängen. Pumpen kom från ett skrotat kylskåp och jag satte en anslutning på det rör som pumpen sög genom. Vakuumet reglerades med en vakuumregulator från en tändfördelare kopplad till en microswitch med lämplig kapacitet. Med lite justerande av regulatorn så stod systemet och jobbade själv med pumpen som slog på när trycket ökade i påsen. Totala kostnaden för den pumpen var typ 20kr....
En obyggd modell är också en modell...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

Inlägg av Andre B. »

När det gäller vacumlaminering så kommer man faktiskt rätt långt med en vanlig industridamsugare. Så byggdes många kappseglingsbåtar i kolfiber och epoxy på åttiotalet. Och många vindsurfingbrädor, kolfiber o glasfiberdetaljer, roder mm byggs fortfarand dem hjälp av damsugare. Större skrovbyggen byggs oftast med injektor idag och i en del fall även i autoklaver.

Mindre byggen funkar bra med vakuumpump men en vanlig damsugare kan faktiskt fungera. Det handlar mest om att kontrollera att inte damsugaren blir överhettad...

Med vänlig hälsning. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

Inlägg av Anders.Edblad »

Kan det här vara något?
Förut servade jag vacumförpackningsmaskiner då använde vi en behållare i tjock plexiglas när vi testade förpackningarna. Komplett med vacumpump, ventiler och slangar. Diametern på behållaren är 30cm höjd 40.
Om burken är tillräckligt stor fungerar det säkert.

Bild

Bild

Anders E
Machinepriest
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 aug 2012, 00:42
Namn: Andreas

Re: Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

Inlägg av Machinepriest »

Tackar ödmjukast för alla svar!
Har sett flera göra egna kärl men då jag är lite lat (Och oteknisk) så siktar jag på att köpa ett. Då kan jag ju skylla på någon annan om det inte funkar ;)
Hittade ett set till ett förmånligt pris på eBay, men jag är osäker på om pumpen skapar ett tillräckligt vakuum. (Vet inte hur högt jag måste gå för att kunna få bubblorna ur silikon och resin)
Såhär står det: "THIS CHAMBER AND PUMP ARE CAPABLE OF REACHING A VACUUM OF -25in Hg IF YOU REQUIRE A HIGHER VACUUM PLEASE SEE OUR OTHER LISTINGS FOR VACUUM PUMPS AND CHAMBERS"
http://www.ebay.co.uk/itm/VACUUM-CHAMBE ... 233148d84e

Några synpunkter på detta?


Anders.Edblad: Fin setup! Pumpen ser ut att ha några år på nacken :)
Vad är det för platta som hänger ner i burken från locket?
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

Inlägg av Robin Nilsson »

Om -25 in HG är korrekt så tror jag att det är ett hyfsat undertryck, normal lufttryck ligger uppåt 30 tum på den sortens mätskala
http://www.engineeringtoolbox.com/vacuu ... d_460.html
Här finns en konverteringstabell och om jag läser den rätt så hamnar du nånstans neråt 15 kPa. Jula-pumpen suger alltså något bättre om den klarar att komma ner till 10 kPa.
Prova med systemet du hittat på ebay, då har du åtminstone en bra behållare (jobbet att fixa en sån själv kanske är värt priset ??) om du sen behöver mer undertryck så kan du byta till Julas pump eller slå på stort och köpa en rejäl vakuumpump men då kanske du behöver en kraftigare behållare.
/ Robin
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Utöka gjutningsarsenalen med vakuumpump eller ejektor?

Inlägg av Anders.Edblad »

Pumpen är en Busch en industripump hör till den svindyra sorten gammal men oanvänd. Plattan under locket kan man ta bort den var till för att förpackningen inte skulle flyta upp och lägga sig under locket. Du får allt för 1000kr öppet köp. Jag vet att man använt exakt samma utrustning för gjutning av plast och resin detaljer.
Anders E
Skriv svar