Formel 1...?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Marcus Larsen
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 feb 2012, 20:49

Formel 1...?

Inlägg av Marcus Larsen »

Hej!
Är ny här på forumet och färsk modellbyggare.. Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att bygga ihop en formel 1 bil?
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Formel 1...?

Inlägg av Robert A »

Har byggt ett par vad gäller annars frågan?
Marcus Larsen
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 feb 2012, 20:49

Re: Formel 1...?

Inlägg av Marcus Larsen »

Härligt:) Har en massa frågor.. Men framför vad gäller målning å sprayning. Och sen generellt om modellbyggande överhuvudtaget.

Har Tamiya sprayfärger för de stora ytorna. Har även primer. Måste man alltid använda primer, eller finns det någon anledning varför färgen iplasten är olika beroende på vilken bilmodell jag bygger? (Alla är från Revell)
När man maskar, hur viktigt är det att maska de ytor som sedan skall limmas till andra delar? Hur gör man generellt?

Fler frågor kommer garanterat dyka upp efterhand.. Glad för alla hjälpsamma svar jag kan få...:)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Formel 1...?

Inlägg av Lars Befring »

Robert A skrev:Har byggt ett par vad gäller annars frågan?
Flera Hin Håligt snygga
skulle jag säga

Marcus Larsen skrev:Fler frågor kommer garanterat dyka upp efterhand.. Glad för alla hjälpsamma svar jag kan få...
Kan du komma på ett byggmöte så ska vi försöka hitta någon som kan visa.

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Formel 1...?

Inlägg av Robert A »

Fråga 1: Jag primar generellt alla delar men det är viktigt att du använder primer i alla fall på de delar som du använder TS-färger på då färgen är tunn. Använde vita primern för ljusa färger och grå om du vill enbart för mörka färger.

Fråga 2: Färgen på plasten spelar ingen roll är mer för de som ska bygga utan att måla eller för att man ska skilja de olika delarna åt t.ex. de delar som är kolfiber på den verkliga bilen är svarta i modellen.

Fråga 3: Om du menar att limmet inte kommer fästa om man får färg på de ytor som limmet ska sitta? Brukar inte vara några problem, du kan slipa lite lätt på ytan så limmet fäster bättre eller skrapa med en skalpell.
Marcus Larsen
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 feb 2012, 20:49

Re: Formel 1...?

Inlägg av Marcus Larsen »

Tack för svaren!

Har du bilder på de bilar du byggt? Vore kul att se!

Bilen jag ska bygga är denna:
http://www.amazon.co.uk/Revell-Mclaren- ... B003I4EP1U

Tänkte på att den är silver metallic, vilken primer tycker dujag ska använda? Funkar grå?
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Formel 1...?

Inlägg av Andre B. »

Marcus Larsen skrev:Härligt:) Har en massa frågor.. Men framför vad gäller målning å sprayning. Och sen generellt om modellbyggande överhuvudtaget.

Har Tamiya sprayfärger för de stora ytorna. Har även primer. Måste man alltid använda primer, eller finns det någon anledning varför färgen iplasten är olika beroende på vilken bilmodell jag bygger? (Alla är från Revell)
När man maskar, hur viktigt är det att maska de ytor som sedan skall limmas till andra delar? Hur gör man generellt?

Fler frågor kommer garanterat dyka upp efterhand.. Glad för alla hjälpsamma svar jag kan få...:)
Målade Ronnie´s Lotus utan primer för ett antal år sedan. Upptäckte då att alla skiftningarna (från gjutningen) i plasten gick igen i färgen. Sedan dess primar jag alltid bilmodeller. Konstigt nog så har jag aldrig haft detta problem med andra modeller. Men tittar man på Tamiyas Formel 1 bilar så ser man ibland att gjutningen gett en struktur i plasten som av någon anledning inte syns lika väl på andra modeller (lite som ådringar i plywood). Antar att det hänger ihop med hur plasten injiceras i formen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Formel 1...?

Inlägg av Robert A »

Du ska bygga en mp4/25 och den är om man ska vara petig en typ av krom färg men eftersom du ska köra tamiyas TS färger och de inte har en sådan färg får du köra silver.
Krom är ändå ett helsike då den inte tål klarlack vilket man bör använda för att försegla dekalerna. Vilken klarlack tänkte du köra efter att du lagt på dekalerna? Ett tips kör inte
tamiyas TS-13 då den lätt blir aggressiv mot dekaler dvs smälter dem om du lägger på för mkt åt gången. Mr.Hobby Top Coat hör
till de bättre om man vill köra sprayburk, vet dock ej vem som säljer dem i norden.

Vit eller grå primer spelar ingen roll i detta fall då du helst ska måla alla delar som ska vara silver i en blank svart färg innan du målar på silver, för att få bästa resultat.
kör detta:
- Slipa delarna med en mjuk slipsvamp eller våtslippapper.
- Gör rent delarna och måla på primern, vänta någon dag och slipa bort eventuella rinningar och smuts. Om du får genomslipningar grunda fläckarna en gång till.
- Lägg på den blanka svarta i tunna lager följt av ett tjockt så ytan är blank. Låt torka 2 dagar eller så.
- Lägg på silver färgen i tunna lager följt av ett tjockt och låt torka 2 dagar eller mer.
- Applicera dekaler och låt torka i minst 3 dagar innan du lackar så ingen fukt finns kvar.
- Försegla dekalerna med valfri lack i tunna lager följt av ett tjockt för att få den blank.
- Polera lacken om du vill efter ett par dagar.

Lång process men låt sakerna torka annars skiter det sig oftast. Sedan vet jag inte hur avancerat du vill ha det, om det är första modellen för att lära dig kan du testa dig fram med klarlack om du vill eller låta det vara.

Ett riktigt bra forum där det finns f1 byggare ifrån hela värden samt en hel del nordbor:
http://www.f1m.com bara att registrera dig och ställa frågor i deras ypperliga forum som finns under fliken "Infield".

Vad gäller mina byggen hittar jag bara två bilder på datorn just nu ifrån 08-open 2009 och 2010.

Bild

Bild

//Robert
Marcus Larsen
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 feb 2012, 20:49

Re: Formel 1...?

Inlägg av Marcus Larsen »

Robert A skrev:Du ska bygga en mp4/25 och den är om man ska vara petig en typ av krom färg men eftersom du ska köra tamiyas TS färger och de inte har en sådan...

//Robert
Tack för svaret, grymt! Har just nu tamiyas klarlack men det som du berättar om, angående att dekalerna löses upp, hände... men var på wentzels och de tipsade om Vallejo, något du har erfarenhet av?

Du skriver "måla på primern", menar du bokstavligen måla? Jag har tamiyas sprayvariant nämligen.. Detsamma gäller "den blanka svarta", är det spraufärg du menar eller lackfärg med pensel?

Är precis klar med min första bil, en Ferrari F10. Dock inte lackad. Ska jag bara ta bort hjulen och spraya på lacken?

Kanonfina bilar! Inspirerande. Jag ser att jag har en bit kvar..:)
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Formel 1...?

Inlägg av Henrik Larsson »

Ja Marcus, kom på byggmöte. Bara att köra igång! ha en gammal skräpmodell bredvid och testa alla olika tekniker på så blir det oftast bättre på riktiga bygget :)
Skriv svar