Life color set?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Life color set?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har inte använt mig av Life color men har hört att dom ska vara väldigt bra. Dom har släppt ett set med finska färger för WWII flyg.

Vore det inte mums om man kunde få dom att släppa ett set med svenska färger?

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Life color set?

Inlägg av Robert A »

Det finska färgpaketet till flyg ska enligt recensioner vara helt fel, den gröna är på tok för ljus och den "dn-blå" är på tok för blå. Även om de ska ha samarbetat med helsingfors flygmuseum så har de misslyckats.
Borde inte vara så svårt tycker man när det finns gott om färgrester på t.ex. hurricane i tikkakoski eller brewstern.

Dock ska sägas att lifecolors finska pansarfärger är bra.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3657
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Life color set?

Inlägg av magnusf »

Köp en eller två först och prova om du är sugen på LifeColor. Jag är inte kompis med dem även om jag vet att det finns de som är väldigt förtjusta!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Life color set?

Inlägg av Stellan »

Gillar LC som i mitt tycke är excellenta att sprutmåla med. Hur nyanserna är kanske kan diskuteras i vissa fall men det gäller ju som många gånger tidigare diskuterats att hitta sin egen balans mellan färgerna, blekning, skalaeffekt osv. Föreslår precis som Magnus att du köper ett par olika för att testa. Jag brukar handla på mig ett par standardfärger när jag hittar ett spännande nytt märke och som alltid går åt på något sätt och det är svart och någon nyans av "olivgrönt".
Stellan Schroeder Englund
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Life color set?

Inlägg av Emil_Juhl »

Själv har jag gått över till LC nästan 100%.

Tipset jag kan ge är att de ska förtunnas med deras egen thinner. Annars blir de lätt bråkiga.
Och minsta lilla T-röd eller liknande gör att färgen klumpar sig och blir jättetråkig.
En annan bra grej att veta är att LC är svårt att få bort om man skulle klanta sig. Bromsvätska funkar dock. Men det kräver en del arbete. Inte som Tamiya som bara rinner av om man sprutar på Ajax.

Fungerar även bra till penselmålning.
Mvh
Emil Juhl
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Life color set?

Inlägg av Mahatma G »

Emil_Juhl skrev:Tipset jag kan ge är att de ska förtunnas med deras egen thinner. Annars blir de lätt bråkiga.
Vanligt kranvatten går också utmärkt, men kräver primer, tunn färg och tunna lager.
/G
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Life color set?

Inlägg av Per K »

Jag skrev till LC för ett halvår sen och frågade om dom inte kunde göra ett set med svenska splinter-camo-färgerna. Fick aldrig nåt svar. Och inga färger har det kommit heller. Suck.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Life color set?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Per K skrev:Jag skrev till LC för ett halvår sen och frågade om dom inte kunde göra ett set med svenska splinter-camo-färgerna. Fick aldrig nåt svar. Och inga färger har det kommit heller. Suck.
Och sånt gör mig omedelbart misstänksam..

Tacka vet jag riktiga enamelfärger som Humbrol och Xtracolour! Då vet man vad man får, och efter 50 års modellbyggande kan jag hantera dem riktigt bra. Sen har det kommit något nytt påfund som kallas för al.., ack..., akkryl eller något liknande. Har provat ett antal olika fabrikat, men funkar inte alls för mig, trots att jag testat olika soppor att späda med - och att försöka penselmåla med dem är inte ens att tänka på.

Länge leve enamelfärger och den ljuvliga doften av balsamterpentin!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3657
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Life color set?

Inlägg av magnusf »

Sten! Du kan få vara vår alldeles egen major Stofil :-)!

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Life color set?

Inlägg av Stellan »

Sten Ekedahl skrev:
Per K skrev:Jag skrev till LC för ett halvår sen och frågade om dom inte kunde göra ett set med svenska splinter-camo-färgerna. Fick aldrig nåt svar. Och inga färger har det kommit heller. Suck.
Och sånt gör mig omedelbart misstänksam..

Tacka vet jag riktiga enamelfärger som Humbrol och Xtracolour! Då vet man vad man får, och efter 50 års modellbyggande kan jag hantera dem riktigt bra. Sen har det kommit något nytt påfund som kallas för al.., ack..., akkryl eller något liknande. Har provat ett antal olika fabrikat, men funkar inte alls för mig, trots att jag testat olika soppor att späda med - och att försöka penselmåla med dem är inte ens att tänka på.

Länge leve enamelfärger och den ljuvliga doften av balsamterpentin!
Misstänksam till vad?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar