Akrylrundstav/plexiglas

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Akrylrundstav/plexiglas

Inlägg av CanDid »

Hej,

Någon som använt rund plexiglasstång/akrylrundstavför att göra flygande plan, dvs. sätta upp modellen på en genomskinlig pelare?

Om så är fallet, hur är materialet att jobba med, limma etc.?
Går dom att värma och böja/forma?
Vad behöver man för dimensioner? Räcker exempelvis 4mm, eller blir det svajigt?

Och sist men inte minst, var kan man få tag i dom? Har hittat dom på nätet och i Göteborg, men frakten kostar betydligt mer än materialet, så det vore tacknämligt med något butiktips i Stockholmsområdet.

//Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Akrylrundstav/plexiglas

Inlägg av Janne Nilsson »

...er frisst die kleine Kinder gern!

Prova Materialbutiken. Om man har jetplan med utblåset bak så tycker jag det funkar bra att sätta den där.
http://materialbutiken.se/

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Akrylrundstav/plexiglas

Inlägg av jfall »

Den här kan nog vara till hjälp!

http://www.arcair.com/tnt1/101-200/tnt1 ... on/00.shtm

Jakob :D
Jakob Fall
AP
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Akrylrundstav/plexiglas

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Jag har använt akrylstavar flera gånger till flygande flygplan, företrädelsevis till jetflygplan, både en och flermotoriga. Jag tycker det funkar utmärkt men det är bra om man tänker till lite i förväg. Jag brukar tex rita upp hur jag vill att staven ska se ut då den är färdig, för att få rätt radie/krökning brukar jag använda tex en glasburk eller en konservburk. Staven brukar jag värma med varmluftspistol men var försiktig, för hög värme ger små bubblor i plasten. Bättre att ha tålamod!
I flygplanet brukar jag limma och spackla in en rörstump att sticka in staven i, kanske inte helt nödvändigt men det känns tryggast så. I basplaattan brukar jag bara borra ett lagom stort hål att limma staven i. Epoxi brukar jag använda men superlim funkar nog också.

Lycka till!
Rickard
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: Akrylrundstav/plexiglas

Inlägg av CanDid »

Vilka klockrena svar :-) Tackar och bockar!
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Skriv svar