Klar/Mattlack

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kostajägarn
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jul 2013, 21:58
Namn: Andreas

Klar/Mattlack

Inlägg av Kostajägarn »

Kvittar det vad man har för klar/mattlacks spray? Går det bra med vilken som helst eller måste det vara någon speciell?

Mvh
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Klar/Mattlack

Inlägg av Robert A »

Beror på vad du vill åstadkomma? Om du har airbrush eller kör sprayburkar/penslar?
Till airbrush går allt: tamiya x eller XF lacker, vallejo, humbrol.. Om det är sprayburkar vet jag att tamiya, humbrol och vallejo har olika glanser att välja mellan.
Kan rekommendera vallejos eller humbrols akryl lacker på sprayburk, de luktar knappt något men bör inte användas på oljiga färger då det kan uppstå en form av dimma på ytan.

Skulle personligen inte köra med t.ex. biltema lacker etc på en modell men finns folk som lyckas med det med..

Humbrols youtube kanal med deras produkter
http://www.youtube.com/user/humbrol?feature=watch
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Klar/Mattlack

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag använder golv-polish, lite lätt utspädd, i airbrush för att få en sidenmatt yta. Lägger man på så att det blir blött så blir det blankt efteråt. Använder även golvpolish för att gosa in dekalerna i (blank yta under och så ett skikt ovanpå för att skydda)
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Klar/Mattlack

Inlägg av Snussugen »

Robin Nilsson skrev:Jag använder golv-polish, lite lätt utspädd, i airbrush för att få en sidenmatt yta. Lägger man på så att det blir blött så blir det blankt efteråt. Använder även golvpolish för att gosa in dekalerna i (blank yta under och så ett skikt ovanpå för att skydda)
I min erfarenhet så torkar aldrig golvpolish.. men då har jag visserligen bara låtit det stå över natten. Hur lång tid brukar det ta?
Live & let dry.
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Klar/Mattlack

Inlägg av Björn H »

Snussugen skrev:
Robin Nilsson skrev:Jag använder golv-polish, lite lätt utspädd, i airbrush för att få en sidenmatt yta. Lägger man på så att det blir blött så blir det blankt efteråt. Använder även golvpolish för att gosa in dekalerna i (blank yta under och så ett skikt ovanpå för att skydda)
I min erfarenhet så torkar aldrig golvpolish.. men då har jag visserligen bara låtit det stå över natten. Hur lång tid brukar det ta?
Golvpolishen är dammtorr på ett par minuter. Vad är det för golvpolish du använt som inte torkar?
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Klar/Mattlack

Inlägg av Snussugen »

Ingen aning, uråldrig. Dekalen har försvunnit. Vit flaska, röd kork. Haha. Det är allt jag vet.
Live & let dry.
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Klar/Mattlack

Inlägg av Björn H »

Snussugen skrev:Ingen aning, uråldrig. Dekalen har försvunnit. Vit flaska, röd kork. Haha. Det är allt jag vet.
Men du vet att det är golvpolish........ :?
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Klar/Mattlack

Inlägg av Snussugen »

Japp, dekalen var mörk minns jag, och vi har använt den för att polera golv, bord och dylikt.. så vad kan det annars vara? :P
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Klar/Mattlack

Inlägg av Robin Nilsson »

Snussugen skrev:Japp, dekalen var mörk minns jag, och vi har använt den för att polera golv, bord och dylikt.. så vad kan det annars vara? :P
Kanske nån olja eller poleringsvax ??
Den sortens polish jag använder till golven (fast mest till modellerna förstås) blir torr på några minuter. Golven kan man gå på efter några minuter och jag brukar ställa tillbaka möblerna efter 10-15 minuter. Luktar lite svagt ammoniak, doften påminner om Tamiyas färg.
/ Robin
Skriv svar