SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Björn H »

Hej,
har någon här byggt både Tamiyas och Zoukei-Mura Super Wing Series P-51D i 1/32? Om pensionen bara räcker till en av dem, vilken skall man då välja?

mvh
Björn H
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Björn H »

Verkar inte som om SWS har hittat många byggare här i Sverige. Jag lägger en länk till deras hemsida om någon inte känner till dem:
http://www.zoukeimura.co.jp
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Robin Nilsson »

Glöm inte att det är semestertider ...
Om det skulle råka finnas någon på detta forum som kan jämföra de två modellerna så kan det ju hända att denne byggare inte frekventerar forumet just nu ;-)

Jag antar att du har letat recensioner på "nätet" ?
/ Robin
som definitivt inte har byggt dessa modeller
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Lars Befring »

Man har ju tittat en del på Tamiyas och kan nog säga att det går inte att få till en mycke bättre modell, dom som har byggt eller håller på är alltifrån imponerade till lyriska

SM´s har jag tyvärr inte tittat på

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Har själv två av Tamiya's fina ponny men har inte byggt dem ännu. De verkar vara värda priset. Nu är jag främst en 1:72 byggare så jag är inte rätt person att råda angående skalan men man har ju sett en hel del. Angående Zoukei-Mura's ponny så är den en helt annan fisk i pannan när det kommer till upplägget av själva modellen. Glid runt lite på Large Scale Modeller http://forum.largescalemodeller.com/ så bör du hitta en ZM fan-base där. Nu kan jag inte gå in där och kolla just nu då jag är blockad på jobbet. Men jag kommer ihåg att det förekom en hel del byggande av just ZM ponnyn på det numera döda Scale Plastic and Rail forumet och det är i stort sett samma folk på LSM som det var på SP&R forumet innan servern deras krashade under vårvintern.

Spontant säger jag dock att gå du på Tamiya's variant så till vida du inte vill bygga en avklädd ponny för då är ZM att föredra.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Robin Nilsson »

Här finns det två recensioner och en del kommenterande som kanske kan var informativt:
http://cs.finescale.com/fsm/modeling_su ... 48338.aspx

/ Robin
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Björn H »

Min tanke var att någon här kanske byggt bägge två, rygg mot rygg så att säga, och delge oss sina erfarenheter. Men jag skall leta runt, bl.a. med hjälp av de postade länkarna.
Problemet som jag ser det är att SWS*s P-51D har gått ur produktion och när jag väl kommer till skott är de väck. Ta Wingnuts utgågna modeller som exempel, som handlas för 300-350 US$ på nätet.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Anders_Isaksson »

På ARC finns en byggtråd för ZM SWS P-51 som kanske kan ge lite vägledning.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Urban Gardini »

Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn H
Inlägg: 215
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: SWS vs Tamiya P-51D i 1/32

Inlägg av Björn H »

Efter att kollat de bifogade länkarna var det inte svårt att ta att beslut. SWS-Mustangen såg väldigt "soft" ut i detaljerna, och dessutom så verkade det bli lite si å så med passformen mellan de olika lösa panelerna. Så mitt beslut blev att köpa en en......Tamiya F4U-1 Corsair 1/32 som släpptes häromdan. Om ca 2 veckor hoppas jag ha den hemma. F.ö. har jag en Tamiyamustang i hyllan som verkar vara helt överlägsen SWSmustangen i crispighet och passform.
Skriv svar