Etylacetat

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Etylacetat

Inlägg av Sten Ekedahl »

Micke A skrev: Hrmm, "klädsam rodnad".... :oops: När jag tittade lite närmre på flaskan så stod det klart läsbart för alla utom för mig att det var deras Aceton... Jag har tidigare använt deras Remover med klart godkänt resultat. ;) Så det kanske inte är så underligt att det inte funkade så bra...
Men kan nåt av våra "apotek" fortfarande ta hem EA?

Micke A
"Vi gör alla våra misstag", sa lysmasken när han brände sig på cigarettfimpen. :mrgreen:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Etylacetat

Inlägg av Micke A »

Framtiden är räddad! 8-) Jag hittade en gammal bortglömd flaska EA bakom modelltravarna... Ni som sett mitt hobbyrum förstår varför den kunde gömma sig :lol:

Så nu hinner jag noga bygga klart allt innan jag dör :o

Micke A
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Etylacetat

Inlägg av Björn H »

Micke A skrev:Framtiden är räddad! 8-) Jag hittade en gammal bortglömd flaska EA bakom modelltravarna... Ni som sett mitt hobbyrum förstår varför den kunde gömma sig :lol:

Så nu hinner jag noga bygga klart allt innan jag dör :o

Micke A
Den literflaskan jag har i bruk just nu står det "Används före 99-09" så det verkar räcka ett tag med en literflaska. Jag har dessutom en oöppnad 5-literdunk, så jag behöver aldrig mer bekymmra mig över tillgången på etylacetat.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Etylacetat

Inlägg av Öken-Erik »

Men... den har ju gått ut ju!
Och om man skall tro min dotter så betyder "används före/bäst före" samma sak som "dödligt giftig efter"!
Så häll ut det, det funkar säkert inte längre!

Öken-Erik :-)


CU@C4
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Etylacetat

Inlägg av denstore »

Ja, det är som mjölk. En sekund över datumet gör den obrukbar.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Etylacetat

Inlägg av Micke A »

Öken-Erik skrev:Men... den har ju gått ut ju!
Och om man skall tro min dotter så betyder "används före/bäst före" samma sak som "dödligt giftig efter"!
Så häll ut det, det funkar säkert inte längre!

Öken-Erik :-)


CU@C4
Glädjedödare! :D

Nu kommer jag ju inte hinna med att bygga allt..... :shock:

Micke A
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Etylacetat

Inlägg av zapper »

Finns Östra färghandeln kvar på Värnhem? De brukade sälja. Möjligt att de säljer 5-litersvis men borde kunna tappa upp på litersflaskor. Kolla om det är fler av IPMS Öresundarna som vill vara med och dela?

/E
Erik von Rosen
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Etylacetat

Inlägg av Mahatma G »

denstore skrev:Ja, det är som mjölk. En sekund över datumet gör den obrukbar.
Desto märkligare i så fall att Humbrolburkar saknar datummärkning.
Eller inte... :evil:


/G
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Etylacetat

Inlägg av denstore »

Humbrol är annorlunda. Där är det omvänt bäst före datum. Tillverkat före 1985 = bra, tillverkat efter = skräp.....
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Etylacetat

Inlägg av Öken-Erik »

Har precis kollat med Östra Färghandeln och dom har visserligen Etylacetat på 5 litersdunk men priset ligger på 973:-!
Lite väl dyrt tycker jag faktiskt...

Jag kollade lite och Gripens Remover ligger på runt 150:- per liter. Dessutom i (i mina ögon iaf) bättre flaskor, framförallt storleksmässigt.

Största problemet med en större flaska (tex en 1 liters) är att det trots rejält påskruvad kork ändå verkar dunsta bort en hel del, jag skulle tippa på att minst hälften av min Etylacetat har dunstat bort från orginalflaskan från apoteket.
Med den typen av svinn lönar det sej inte att köpa storförpackning, när priset dessutom är högre.... tja...
Nä, det blir till att prova Gripens Remover!

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar