Etylacetat

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Etylacetat

Inlägg av Öken-Erik »

Ok, jag vet att frågan kommit upp flera gånger tidigare men situatonen tycks ändra sej.

Var köper man etylacetat fn, helst i Malmöområdet.

Paratr vi fortf Apoteket eller finns det hos målarhandeln el rent av hos Classe i sjön?

Öken-Erik

CU@C4
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Etylacetat

Inlägg av Micke A »

Även jag väntar med spänning på ett svar..... Börjar bli lite tomt i flaskorna...

Micke A
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Etylacetat

Inlägg av Snussugen »

Etylacetat låter som efternamnet på en vindögd kemilärare.

Vad är det för något? :D
Live & let dry.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Etylacetat

Inlägg av Öken-Erik »

Det är en vätska som (iaf tidigare) köptes på apoteket i enlitersflaskor.
Etylacetat är ett superbt lim, men det dunstar fort om man glömmer korken! :-)

Jag köpte min flaska för ca 10-15 år sedan och nu är den nästan slut (jag häller över på småflaskor från Humbrol), trots att flaskan varit stängd under alla år misstänker jag att mer än hälften dunstat/smitit ut vid sidan av korken iaf.

Nåja, det är iaf dags att investera i en ny flaska, frågan är bara var man hitar en?

Öken-Erik

CU@C4
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Etylacetat

Inlägg av AndersR »

Kan finnas närmare än du tror.

http://modellbygge.ifokus.se/discussion ... etylacetat

Jag hittade min på Hemköp.

/Anders
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Etylacetat

Inlägg av Snussugen »

Tack för förklaringen, Öken-Erik.

Är det bättre än Tamiyas supertunna lim månne?
Live & let dry.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Etylacetat

Inlägg av Björn Fransson »

Kör alltid med Gripen Remover. De som skrivit de nedlåtande kommentarerna om det på länken ovan har garanterat aldrig använt det. Alla ni som letar överallt efter etylacetat går verkligen över ån efter vatten. Det är bara att gå till närmaste ICA. Funkar hur bra som helst.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Etylacetat

Inlägg av Janne Nilsson »

Fråga på detta, Björn och Anders.

Har ni även använt Etylacetat från Apoteket så ni har kunnat jämföra?

Janne Nilsson
Senast redigerad av Janne Nilsson den 15 jul 2013, 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Etylacetat

Inlägg av Öken-Erik »

OK, får väl släpa mej över till affärn o köpa lite remover.
Tack för hjälpen pojkar.

Öken-erik

CU@C4
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Etylacetat

Inlägg av Robin Nilsson »

"Remover" för nagellack har en något mindre "skarp" doft, troligen för att inte störa de tilltänkta användarnas luktsinnen alltför mycket. Olika sorter av "remover" innehåller olika blandningar av etylacetat plus annat jox (ibland lite väldoft och ibland färgämnen (rosa !!)) så ett tips kan ju vara att försöka få tag i den sort som har störst halt av etylacetat. Det borde rimligen vara så att alla ämnena i "remover" dunstar så att det inte blir någon hinna av t.ex. olja kvar på naglarna men det är bara att läsa på innehållsförteckningen. Gripens "remover" tror jag är en av de "renaste".
Jag har inte gjort några exakta mätningar av limfogarnas hållfasthet men under alla de år jag använt "remover" och andra blandningar som innehåller etylacetat så har jag aldrig haft några problem, för tillfället har jag en literflaska från apoteket men när den tar slut så blir det nog "remover" igen ...
/ Robin


Ethyl acetate
Butyl acetate
Isopropyl myristate
Ethxydiglycol
Parfum
Citronellol
Geraniol
Limonene
Senast redigerad av Robin Nilsson den 16 jul 2013, 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar