Etylacetat

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Etylacetat

Inlägg av Plasticbattle »

Swed Handling i Norrköping säljer Etylacetat. Ett par hundringar för en 5-litersdunk. De har ett försäljningsombud i Lund. Gå till http://www.swedhandling.com så hittar så du telefonnummer och e-mailadress.
Would be interested in going together with somebody for one of these. Anybody interested? They have a seller in Stockholm as well.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Etylacetat

Inlägg av Jan Holmqvist »

Kolla med Solveco (ingen försäljning till privatpersoner)

Art.nr: 1167 EcoSolv Ethylacetate, Analythical grade

Minimikvantitet 3 x 5l

Prismässigt så kostar frakten för farligt gods mer än 15l Ethylacetat. ;)
mvh, Janne
IPMS Sydost
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Etylacetat

Inlägg av Robin Nilsson »

Micke A skrev:Jag har i sommar kört med Gripens remover pga att etylacetatet var på upphällningen i den burk jag hade med mig , har även testat det tidigare. MEN, det funkade riktigt dåligt på den ICM modell jag knåpade med. Fortsatte med etylacetat när jag kom hem igen och då funkade det mycket bättre. Kanske pga ICM´s plast???

Så, frågan kvarstår. Var får man tag på etylacetat??

Micke A
Hej Micke,
Vilken remover var det du använde och vilken ICM-modell var det?
Jag tänkte testa och se vilka resultat jag får med apotekets EA vs Gripen vs nån annan remover jag har hemma.
Nån sorts amatörmässigt dragprov med hoplimmad gjutstam, se vilken skarv som håller bäst ....
/ Robin
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Etylacetat

Inlägg av Mahatma G »

jonaszett skrev:En av orsakerna till att EA ogillas är att det går så lätt att framställa etanol av den.
Jo, men det är inte ekonomiskt lönsamt att göra det jämfört med traditionell jäsning - EtAC är något dyrare än socker. Dessutom är processen betydligt jobbigare rent hanteringsmässigt eftersom spjälkningen av EtAC-molekylen är så kraftigt exoterm. I kombination med ett starkt frätande ämne är det inget för den vanlige kökspularen.
För en kemist är det dock en baggis rent hantverksmässigt.

Vill man göra sprit på ett effektivt sätt så är det betydligt bättre att skaffa natriumalginat, kalciumklorid, socker, jäst och vatten samt köra med en reagenskolonn och kontinuerlig destillation.


/G
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Etylacetat

Inlägg av Janne Nilsson »

Mahatma G skrev:
jonaszett skrev:En av orsakerna till att EA ogillas är att det går så lätt att framställa etanol av den.
Jo, men det är inte ekonomiskt lönsamt att göra det jämfört med traditionell jäsning - EtAC är något dyrare än socker. Dessutom är processen betydligt jobbigare rent hanteringsmässigt eftersom spjälkningen av EtAC-molekylen är så kraftigt exoterm. I kombination med ett starkt frätande ämne är det inget för den vanlige kökspularen.
För en kemist är det dock en baggis rent hantverksmässigt.

Vill man göra sprit på ett effektivt sätt så är det betydligt bättre att skaffa natriumalginat, kalciumklorid, socker, jäst och vatten samt köra med en reagenskolonn och kontinuerlig destillation.


/G
I vilka proportioner sa du? ;)

Nä, jag dricker alldeles för lite för att något sådant skall bli lönsamt. Reagerade dock på en herre i Hemköp härom dagen som skulle köpa 10 x 1 kg Strösocker? Han måste älska kanelbullar?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Etylacetat

Inlägg av Robert A »

Som i serien pistvakt: 2 pallar socker och 1kg vetemjöl.. storbak :)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Etylacetat

Inlägg av Robin Nilsson »

Robert A skrev:Som i serien pistvakt: 2 pallar socker och 1kg vetemjöl.. storbak :)
och några flak med ägg så blir det en väldig söt och kalori-rik sockerkaka :D
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Etylacetat

Inlägg av MiniStuff »

Måhända kanske han skall safta å sylta, då krävs en hel del socker. :)
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Etylacetat

Inlägg av Micke A »

Robin Nilsson skrev:
Micke A skrev:Jag har i sommar kört med Gripens remover pga att etylacetatet var på upphällningen i den burk jag hade med mig , har även testat det tidigare. MEN, det funkade riktigt dåligt på den ICM modell jag knåpade med. Fortsatte med etylacetat när jag kom hem igen och då funkade det mycket bättre. Kanske pga ICM´s plast???

Så, frågan kvarstår. Var får man tag på etylacetat??

Micke A
Hej Micke,
Vilken remover var det du använde och vilken ICM-modell var det?
Jag tänkte testa och se vilka resultat jag får med apotekets EA vs Gripen vs nån annan remover jag har hemma.
Nån sorts amatörmässigt dragprov med hoplimmad gjutstam, se vilken skarv som håller bäst ....
/ Robin
Hrmm, "klädsam rodnad".... :oops: När jag tittade lite närmre på flaskan så stod det klart läsbart för alla utom för mig att det var deras Aceton... Jag har tidigare använt deras Remover med klart godkänt resultat. ;) Så det kanske inte är så underligt att det inte funkade så bra...
Men kan nåt av våra "apotek" fortfarande ta hem EA?

Micke A
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Etylacetat

Inlägg av jonaszett »

Förra året handlade jag 600 kilo socker till min andra hobby......................................
..................................................................................................
BIODLING gissa om kasörskorna tittade:)
Z
Skriv svar