Ö68-rutor på F 10:s Drakar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Ö68-rutor på F 10:s Drakar

Inlägg av Björn Fransson »

En fråga skräddarsydd för kyrkis (vi stod ju dessutom och snackade om detta på Open, men minnet är kort...), men jag lägger ut den här eftersom det dels säkert finns fler som kan svara, dels eftersom fler än jag kanske är intresserade av svaret.

Frågan är helt enkelt: Hur placerades Ö68-rutorna på F10-Drakarna runt 1970? Fenan har jag koll på, men vingarna? Om jag fattat rätt, satt det ett band med 8+8 rutor på vänstervingen samt 2+2 rutor på varje landställslucka. Men fanns det på fler platser? Eller varierade det för olika individer, så som det gjorde på fenorna där det fanns alla möjliga varianter?

EDIT. Kärran det handlar om är i första hand 35581, F 10-01.
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Ö68-rutor på F 10:s Drakar

Inlägg av kyrkis »

Hej!
Det var väldigt trevlig att träffas på 08 Open.

Just F10 hade en mängd olika varianter när det gäller Ö-68 rutor.
Standard var ca 22-24 rutor på fenan, 16 rutor på vänster vinges ovansida och 4 st på yttre landställsluckorna.

När det gäller 581 så hade den färre rutor på fenan om jag inte minns fel, men i övrigt enligt standard dessutom saknades F10-vapen.

Jag har foton på 587 F10-07 taget -71 som är märkt på ett liknande sätt, men har 13 rutor på höger sida och 15 rutor på vänster sida på fenan, F10-vapen.
Att antalet rutor är olika många beror nog på den mänskliga faktorn. Även 583 F10-03 är märkt på liknande sätt, inget F10 vapen på fenan.

I Widfeldts Drakenbibel så finns en bild på sid 116, bör nog vara tagen omkring -71, där man bl a skymtar just 581, 583 och 587. 588 F10-08 på samma linje är annorlunda märkt på fenan än dom tre föregående, F10 vapen.

Om man vill vara säker så är det bra med referensbilder, på 587 har jag bilder på båda sidor.

Jag antar att det är märkningen i Airfixs utgåva som lockar (men du använder säker Gawas modell) som du är intresserad av att göra, men Airfix hade nog inte researchat speciellt noga, då man ju bl a bifogat F10-vapen, rutor till höger vinges ovansida och om jag inte minns fel för många rutor till undersidan.

Hoppas det kan vara till någon hjälp

Trevlig sommar!
kyrkis
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ö68-rutor på F 10:s Drakar

Inlägg av Björn Fransson »

Stort tack! Alla bilder är av intresse! Och det stämmer, Airfix hade rutor snart sagt överallt. Tur att det inte var så i verkligheten, har räknat ut att det går att pussla ihop rutorna på Tarangus A 32-ark till rätt antal. (Vilket är tur det också, eftersom Eurodecals ark ju är oanvändbart då rutorna blir genomskinliga.)

Men det är en läcker boxart! Snyggt också hur de gröna blinda robotarna plötsligt får liv och susar iväg som om de vore vita. :)

Bild
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Ö68-rutor på F 10:s Drakar

Inlägg av Emil Lindberg »

Prova att googla "ö68-rutor" och "ö68-märkning", så hittar du en del info och bilder, bl.a i det gamla forumet

/Emil
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ö68-rutor på F 10:s Drakar

Inlägg av Henrik R »

Det är ju helt klart en J35F på boxarten, men fanns det verkligen F:or med gamla fara dekaler och trampa ej här? Nu vet jag inte om det är en blunder eller ej, men lite intressant om det faktiskt fanns F med gamla dekaler.
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Ö68-rutor på F 10:s Drakar

Inlägg av kyrkis »

Hej!

Jodå alla ovan nämnda hade samtliga gamla fara och hugg här markeringar. Alla J35F1/F2 märktes med dessa markeringar från början.
Nya fara och hugg här kom först en bit in på -70 talet.

kyrkis
Skriv svar