Humbroltipset: Hur man kollar att lösningsmedlet duger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Humbroltipset: Hur man kollar att lösningsmedlet duger

Inlägg av Robin Nilsson »

Det finns ett antal olika produkter (white spirit, x st olika lacknafta samt olika balsamterpentin).
Det test jag använder för att kontrollera om produkten duger för spädning av Humbrol är följande:
Ta en hård vit yta (vitt porslin, planglas med vitt papper under, plexi med vitt papper under,
huvudsaken är att den inte löses av lösningsmedlet som ska testas).
Lägg en liten droppe färg på den vita ytan.
Tillsätt lösningsmedlet, en droppe i taget och rör lite försiktigt.
Om färgen späds ut så fortsätter man späda lite sakta.
Om färgen blir tunnare och tunnare utan att visa tendenser till att klumpa ihop sig så
är allt OK.
OM det bildas små klumpar som inte verkar vilja lösa sig så är det FEL lösningsmedel.

mvh / Robin
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Humbroltipset: Hur man kollar att lösningsmedlet duger

Inlägg av Emil_Juhl »

Bra tips! Det ska jag lägga på minnet.
Mvh
Emil Juhl
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Humbroltipset: Hur man kollar att lösningsmedlet duger

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag skulle tro att metoden borde funka för andra färger också men eftersom jag inte har provat så vill jag inte lova något ....
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Humbroltipset: Hur man kollar att lösningsmedlet duger

Inlägg av Janne Nilsson »

Tycker det är lite märkligt. Jag har använt mycket Humbrol, dock sällan till att spruta, och använt massor av sorters Lack-nafta, Miljö-nafta, white spirit och penseltvätt.

Förutom att miljö-nafta och en del penseltvättar känns för klena så har jag aldrig upplevt några problem. Och inte den typen av problem ni beskriver?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Humbroltipset: Hur man kollar att lösningsmedlet duger

Inlägg av Mats Averkvist »

Mitt råd är att styra undan allt som heter white-sp(i)rit!
Penseltvätt späder jag med i sprutan och balsamterpentin har jag lite i färgburken för att långtidslösa färgpigmentena.
Skriv svar