F10 Draken i Österrike?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

F10 Draken i Österrike?

Inlägg av jfall »

Hej nu är jag tillbaka igen med en fråga.

Jag har haft bilden nedan ganska länge som bakgrundsbild på datorn. Häromdagen när jag tittade på den lite mera noga såg jag att planet till höger verkar ha ett divisionsmärke för F 10s första division. Undrar bara hur det hamnade där, har de lånat in ett plan eller köpte de några till?
(bilden är så stor så jag länkar istället)
http://www.aircraftinformation.info/Ima ... ken_05.jpg

Jakob
Jakob Fall
AP
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: F10 Draken i Österrike?

Inlägg av kyrkis »

Hej!
Det är 351406 som zappades redan under den period, då Österrikarna skolade in sig på 35an och hade en egen division baserad på F10.
Märket togs aldrig bort utan satt på fenans högra sida fram till den togs ur tjänst.

kyrkis
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F10 Draken i Österrike?

Inlägg av jfall »

Tack!

Tyckte det var ganska intressant att veta varför de satt ett svenskt divisionstecken på deras drakar. Tog Österike över F10s 35D då? vill minnas att de bytte till F vi den tiden ungefär.

Jakob
Jakob Fall
AP
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: F10 Draken i Österrike?

Inlägg av kyrkis »

Hej!

Dom J35D som blev Ö/OE plockades från F4 och F21. F10 var ifärd med att byta upp sig från F till J under denna period, då Österrike hade en div baserad på F10.

Trevlig Helg!
kyrkis
Skriv svar