2013 , Year of the Vamire !

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

2013 , Year of the Vamire !

Inlägg av PeterSandh »

Tredje nya Vampirebyggsatsen i år om jag räknar rätt, med en ny lösning på inloppskanalerna ! En är på väg till sverige just nu :D

http://www.1999.co.jp/eng/10188518

Bild

Bild
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: 2013 , Year of the Vamire !

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Förlåt om jag är negativ, men vad 17 håller de på med?
Det verkar vara helt omöjligt att få till en vettig byggsats av Vampire!
Jag tycker att det är märkligt att det inte finns en vettig J 28 i 1:48 som inte är gjuten i resin och kostar därefter.

Visst finns det bra vampyrer i 1:72, Hellers gamla är jättefin och sägs vara korrekt i formerna. Framförallt så ser den rätt ut. :-)

Jag kanske har fel för mig men har inte Vampire en ganska enkel form, egentligen? Luftintagen brukar vara helt galet fel på de senaste byggsatserna.
Trumpeter kunde inte ens gjuta dem öppna i skala 1:48!
På den här Cyber-varianten ser de inte heller särskilt lyckade ut.
Jag funderar även på varför de har hittat på en helt egen cockpit istället för att göra en miniatyrkopia av Vampires riktiga som jag ändå tycker är meningen med min hobby... :-(

Ni som tycker att den här ser fin ut har ni sett priset?
Jag håller mig till mina Heller (och Airfix om jag vill ha en tvåsitsare).

Andreas, lite gnällig på morgonkvisten
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Re: 2013 , Year of the Vampire !

Inlägg av Jan Forsgren »

Panelskarvshysterin har nått nya höjder!

Jag tror inte du har sett hur byggsatsen ser ut, Peter, för här har de nått nya nivåer.

Dragons (f'låt Cyber Hobbys) senaste släpp av brittiska flygetyg har inte utmärkt sig för att vara speciellt bra. Sea King några UK-varianter, Sea Vixen och nu Vampire. Jag är mycket besviken, för visst var de gamla Luftwaffebyggsatserna från åtti-nittitalet inte perfekta, men fullt gångbara än i dag.

Här har uppenbaligen någon gått lös på Vampirens träbeklädda nos med kraftiga stämjärn just innan Cyber Hobby var där och mätte för sitt nya släpp. För den som möjligtvis inte känner till det, så var alla skarvar på träbeklädnaden, och många andra på aluminiumbeklädda delar på Vampire, mycket bra spacklade. Jag har hittad skarvar på några Vampire som man renoverade i Brittiska museer. Plywooden var svårt åtgången på vissa ställen och en snickare arbetade med såg, lim och spackel!

Bild

Visst har han som gjort mastern gissat rätt friskt när det gäller "recessed panel lines"; dagens mantra! Det blir intressant att se alla byggda modeller, och hur inte ont anande byggare som vanligt washar alla skarvar svarta.

Jag har nog de allra flesta Vampirebyggsatser som getts ut, men den här kommer inte in i mitt hobbyrum.
Suck! Nej, tacka vet jag gamla Heller!


/Jan
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 2013 , Year of the Vamire !

Inlägg av Henrik R »

Märkligt! Det reagerade även jag på med Trumpeters Vampyr. Alltså hela flygkroppen är ju helt slät på riktigt. Jag fattar inte hur dom kan ha karvat skarver i den stackarn.
nää det är att slipa bort helt på flygkroppen.
Varför gör man 3 vampyrer på ett år?
Är det sån efterfrågan på vampisar världen över?
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: 2013 , Year of the Vamire !

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Tja, faktum är att även Heller hade panellinjer över hela framkroppen.
Skillnaden är att de är upphöjda och därmed enkla att slipa ned.

Jag har verkligen fastnat i vampyrträsket. Jag har hittat massvis av Hellerbyggsatser i mitt förråd. De flesta är inköpta i påse utan dekaler och instruktioner. De är perfekta byggsatser att ha med sig när man sitter inlåst på sjukhus... :-)

Dessutom så fick jag Airfix tvåsitsare i present av Sven "Antenn".
Med andra ord får Magnus Fridsell konkurrens på C 4! :-)

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: 2013 , Year of the Vamire !

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Förresten!
Vad är det för "skidbacke" som Cyber/Dragon placerat där den främre delen av huven ska vara?

Var inte deras Meteor ganska vettig?
Löjligt dyr men fin?
Vad hände sen?

Andreas
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: 2013 , Year of the Vamire !

Inlägg av Stefan S »

Skarven på kroppen som inte följer några panellinjer påminner mej om Revells gamla 707:a, det går en skarv på ovansidan av vingarna som går rätt över alla klaffar och roder. Ett litet Varm plats att spackla och slipa till så det blir bra......

Borde väl finnas en marknad för en ersättningskropp till Vampiren?

Stefan
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: 2013 , Year of the Vamire !

Inlägg av Rickard Malmborg »

Gott folk,

Det låter som att ni har koll på era Vampires, vilket jag inte har! Jag gör så gott jag kan med att rätta till de fel jag noterat på Trumpeters modell men det här med panellinjerna har jag inte funderat så mycket på. Vilka delar av flygplanet var byggda i trä, kropp, vingar, bommar, stabbe? Kan ju vara bra att veta både vad gäller panelskarvar och hur man sliter/vädrar ytan mot slutet av bygget.

Med vänlig hälsning
Rickard
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: 2013 , Year of the Vamire !

Inlägg av PeterSandh »

Vilken tur:
1, Att jag bara köpte en
2, Det finns många Heller i mitt lager ;)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 2013 , Year of the Vamire !

Inlägg av Henrik R »

Rickard Malmborg skrev:Gott folk,

Det låter som att ni har koll på era Vampires, vilket jag inte har! Jag gör så gott jag kan med att rätta till de fel jag noterat på Trumpeters modell men det här med panellinjerna har jag inte funderat så mycket på. Vilka delar av flygplanet var byggda i trä, kropp, vingar, bommar, stabbe? Kan ju vara bra att veta både vad gäller panelskarvar och hur man sliter/vädrar ytan mot slutet av bygget.

Med vänlig hälsning
Rickard
Det är mest flygkroppen som panellinjerna behöver fyllas eller slipas bort. Hela främre delen av flygkroppen från huven och frammåt som är av plywood :-)
Skriv svar