Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Eftersom jag fick så positiva reaktioner på min B26 Marauder,http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=3057 , skulle jag vilja dra igång gruppbygget "Pojkdrömmar: Monogram, inspirerat av Sheperd Paine"
Modellen ska vara en Monogram modell från 70- eller 80-talet som du drömde om att bygga men aldrig kom till skott med. Gärna en modell förknippad med ett klassiskt Sheperd Paine diorama. Han var en fantastisk inspiration då och är det än idag.

Jag föreslår att modellerna ställs ut som en separat utställning utom tävlan på 08-OPEN 2014.
Det viktiga är inte att modellen ska bli så märkvärdigt bra. Det viktiga är att den blir byggd och utställd!

På den tiden hade vi varken pengarna, verktygen eller kunnandet för att bygga dessa modeller. Det har vi däremot nu.

Vilka hänger på?

Uffe
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av kai »

Hade aldrig nån riktig relation till Monogram på den tiden det begav sig, de var sällsynta, i alla fall i de butiker jag frekventerade. Jag kan stödbygga nån Airfix-sats ur serie 5 eller så :-)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Ulf Lundberg »

kai skrev:Hade aldrig nån riktig relation till Monogram på den tiden det begav sig, de var sällsynta, i alla fall i de butiker jag frekventerade. Jag kan stödbygga nån Airfix-sats ur serie 5 eller så :-)
Nä, det här är ett gruppbygge för oss som fick en käftsmäll av Sheperd Paines Monogrambyggen.
Starta ditt eget gruppbygge!

Uffe
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av MiniStuff »

Jag är på som sagt! :D Skall göra den P-61:a jag drömde om och som fick mig att börja bygga på allvar, kommer även att försöka replikera hela diot som följde med i broschyren i lådan (får se hur det går).


Sak/ordningsfråga: bör man bygga den OOB eller är det tillåtet att ersätta eventuella delar med eftermarknads?

/Markus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Andre B. »

USS Long Beach var en kryssare och modell som jag alltid hade en önskan om att bygga. Hade redan byggt Monograms Iowa (eller var det Missouri?) men av någon anledning så blev det aldrig av att jag fick bygga Long Beach.

http://www.stanbridges.com.au/shop.RMG22

Nu har ju Long Beach mer eller mindre blivit skrotad. Det sista jag såg var ett satelitfoto från Bremerton (?) där hon låg bredvid några hangarfartyg och uttjänta ubåtar. Överbyggnaderna var borta. Det enda man såg var ett "tomt skrov".

USS Long Beach hade varit trevlig att bygga men var hittar man henne i modell idag? Ingick hon i Revell´s återutgivna modeller?

/ Andre

Ps.

Visst är det roligt att superdetaljera. Men ett sånt här temabygge borde väl vara "out of the box"? Dvs. byggas med de förutsttningar man hade på 70-talet utan ets och annat. Kan man inte tydligt se att det är en Monogram modell så faller väl lite idén eller... ?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Henrik R »

Ååh! ett mycket bra förslag ulf.
Min pojkdröm var monograms B17 med Sheperd Pains diorama med en nödlandad sådan.
Sjukt snygg tänkte jag då, jag köpte denna modell och tänkte göra samma diorama, men jag hade inte kunskapen som liten grabb. Modellen byggdes aldrig utan jag sålde den till brorsan istället.
Idag har jag vid några få tillfällen sett den till salu.
Får jag tag på den i år så lovar jag dig uffe att bygga den för 08 2014
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Per.V »

Monograms B17, B24 m,m, Ligger dom i Revellkartonger ?
Per Vildarve. Gotland
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av MiniStuff »

Per.V skrev:Monograms B17, B24 m,m, Ligger dom i Revellkartonger ?
Kan de göra.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Björn Fransson »

Hm... Det här var den sista modellen jag köpte under min första byggepok, innan jag lade av som tonåring 1983. Sedan låg den ensam (i alla fall nästan, hade några KP MiG-15 köpta strax innan) i källaren under många år. Numera är den ju i ordentligt sällskap, men man kan lugnt påstå att den ligger längst ner i stashen. Har egentligen aldrig fått någon riktig feeling att bygga den, men detta, kombinerat med min pågående vurm för swing-wing, kanske kan få igång bygglusten. Ska ta mig en rejäl funderare!

Bild

"Molded in color"! Bara en sån sak!
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Björn B »

Jag kommer ihåg att jag gillade den nödlandade B-17 men Monogram var nästan omöjliga att få tag i när jag var liten. Dessutom byggde jag mest bilar då. Så jag har nu byggt två av mina dröm-Monogram från förr. Jag får titta igenom Monogramfoldrarna närmare men den enda planet som slog an en sträng nu var Grumman Gulfhawk men den var ointressant som barn.
Dom enda drömmarna obyggda från Monogram skulle väl vara Rommels Rod och Red Baron Rod men dom passar inte in så bra i Sheperd Paine temat.
Bild
Skriv svar