Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Ulf Lundberg »

MiniStuff skrev:Jag är på som sagt! :D Skall göra den P-61:a jag drömde om och som fick mig att börja bygga på allvar, kommer även att försöka replikera hela diot som följde med i broschyren i lådan (får se hur det går).


Sak/ordningsfråga: bör man bygga den OOB eller är det tillåtet att ersätta eventuella delar med eftermarknads?

/Markus
Jag tycker man ska bygga som man har lust, men eftersom målet är att bli klar och ställa ut kan det vara idé att inte inbilla sig att man ska få upp en gammal Monogram till den standard som dagens modeller håller.
Jag bygger min Marauder rätt ur lådan.

Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Henrik R skrev:Ååh! ett mycket bra förslag ulf.
Min pojkdröm var monograms B17 med Sheperd Pains diorama med en nödlandad sådan.
Sjukt snygg tänkte jag då, jag köpte denna modell och tänkte göra samma diorama, men jag hade inte kunskapen som liten grabb. Modellen byggdes aldrig utan jag sålde den till brorsan istället.
Idag har jag vid några få tillfällen sett den till salu.
Får jag tag på den i år så lovar jag dig uffe att bygga den för 08 2014
Börja med att lägga ut en förfrågan på "Köp byt och sälj". Det finns säkert massor med obyggda B17 ute i landet.
Uffe


P.S. Jag är själv grymt sugen på att bygga diot med den kraschade B17. Nån gång blir det av, men inte just nu. Hoppas du hinner före.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Ulf Lundberg »

[quote="Andre B."]

USS Long Beach hade varit trevlig att bygga men var hittar man henne i modell idag? Ingick hon i Revell´s återutgivna modeller?

/ Andre


Som sagt. Börja med att lägga ut en förfrågan på "Köp byt och sälj"
Uffe
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av MiniStuff »

Ulf Lundberg skrev:
MiniStuff skrev:Jag är på som sagt! :D Skall göra den P-61:a jag drömde om och som fick mig att börja bygga på allvar, kommer även att försöka replikera hela diot som följde med i broschyren i lådan (får se hur det går).


Sak/ordningsfråga: bör man bygga den OOB eller är det tillåtet att ersätta eventuella delar med eftermarknads?

/Markus
Jag tycker man ska bygga som man har lust, men eftersom målet är att bli klar och ställa ut kan det vara idé att inte inbilla sig att man ska få upp en gammal Monogram till den standard som dagens modeller håller.
Jag bygger min Marauder rätt ur lådan.

Uffe
Gott! Hade nog inte tänkt att få den till dagens standard men kan vara så att jag byter tex. hjulen men kommer inte rista panellinjer. Och lite schratch-bygg lär det bli då Sheperd även gjorde detta med sin.
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Givetvis ställer jag upp, jag ska försöka blåsa liv i min gamla P-61, en sann pojkdröm.
Något dioramaaktigt blir det däremot inte.

/Rickard
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Rickard Malmborg »

Björn Fransson skrev:Hm... Det här var den sista modellen jag köpte under min första byggepok, innan jag lade av som tonåring 1983. Sedan låg den ensam (i alla fall nästan, hade några KP MiG-15 köpta strax innan) i källaren under många år. Numera är den ju i ordentligt sällskap, men man kan lugnt påstå att den ligger längst ner i stashen. Har egentligen aldrig fått någon riktig feeling att bygga den, men detta, kombinerat med min pågående vurm för swing-wing, kanske kan få igång bygglusten. Ska ta mig en rejäl funderare!

Bild

"Molded in color"! Bara en sån sak!

Björn, den där F-111:an är ju bara för übercool, klart du ska bygga den!
Jag hejar på dig!

/Rickard
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag är självklart med! Mina projekt kommer att bestå av en B-17G samt en B-24J.
Det är åtminstone en början... :-)
Vi får väl se om jag hinner/orkar med fler!

Det kan kanske bli något mindre diorama av dem.
Jag har alla prylarna och har egentligen bara väntat på en bra anledning till att bygga dem!


Andreas
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul! Fyra pers har hittills anmält modeller och ett par till är intresserade.
Vilken början.
Klart bra inspiration när det är segt och knepigt att få dit huvarna på Maraudern.
På återseende :-)
Uffe
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Håkan F »

Inser mina begränsningar och hoppar inte på detta men kommer samla på mig inspiration och tips av er, för en nödlandad B17 är med i framtidsplanerna.
Mvh Håkan Frid
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Upprop till gruppbygget "Pojkdrömmar, Monogram"!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Upplevde aldrig någon lockelse av Shep Paine's dioramor. Dessutom var det fel skala.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar