Lyfta en stjärnmotor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Lyfta en stjärnmotor

Inlägg av CanDid »

Funderar på vilka fästpunkter man använder om man skall lyfta en stjärnmotor, tex. En P&W, men en kran. Någon som har en idé.

/Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lyfta en stjärnmotor

Inlägg av Stellan »

Svårt att se på de bilder jag hittat, kanske denna är bäst? Ser ut som några krokar som fäster i öglor mellan cylinderhuvudena, inget mer...? http://www.womenofwwii.com/images/navyw ... ves110.jpg
Stellan Schroeder Englund
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Lyfta en stjärnmotor

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!

Precis som Stellan säger, så finns det öglor som är fastskruvade på motorn vid cylindrarna.
Om jag kommer ihåg det, så kan jag ta några bilder på dessa öglor när vi jobbar med Sk 16, 16028, imorgon.



Bild
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Lyfta en stjärnmotor

Inlägg av jonaszett »

vilken undebar bild Henrik !!!!
kan du ta några till på den avlädda damen?
Z
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: Lyfta en stjärnmotor

Inlägg av CanDid »

Tack för tipsen, tror jag skall försöka hitta en stjärnmotor och titta lite närmare på dessa fästen. Borde finnas på display på Malmen? Om inte annat en anledning att göra ett besök där!

När jag kikar på den härliga Sk 16 bilden slås jag av att den har olika däckmönster, slät och diamantmönster. Tycker mig ha sett det på J9 också, så det finns garanterat en historia bakom det, eller?
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lyfta en stjärnmotor

Inlägg av Stellan »

Angående däcksmönstret så tror jag att de har sneglat på Italeris T-6, det följer ju med olika däck där...
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Lyfta en stjärnmotor

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag tycker att det ser ut som om det släta däcket har haft ett mönster tidigare ....
Skriv svar