Ny medlem..

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Leif
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 apr 2013, 12:17
Namn: Leif Åkerström

Ny medlem..

Inlägg av Leif »

Hej!
jag heter Leif Åkerström, jag har "smygkikat" lite här då och då, efter att ha pratat med Mats Stråhle och Lars Qvarfordt. Jag har aldrig byggt ngt "krigiskt", utan bara bilar, mestadels i skala 1/8, detta är modeller som blir runt halvmetern långa.
På sista 08-open/CCM-open blev jag glatt överraskad och MYCKET stolt över att få IPMS specialpris för min dragster, Stort tack för denna utmärkelse!!
Jag har som sagt aldrig byggt ngt krigsrelaterat, men kan absolut uppskatta dessa (era) byggen, jag häpnar i var och varannan tråd över detaljrikedomen och strävan efter historisk korrekthet, ibland känner jag: Jaha, ett silverfärgat plan till :roll: ....Men jag lär mig nog snart skillnaden mellan en T34 och en Tunna..
Priset som jag fick av er på IPMS är en VW KÛbelwagen 1/24, och nu kliar det i fingrarna att "förädla" denna modell, så jag tänkte passa på att be om hjälp/råd- jag söker en stjärnmotor, ca 45-50mm i diameter, och ett par figurer..en som kliar sig i huvudet, och en som sitter på huk med händerna på knäna.
Jag har lovat Stellan att bygga ngt av modellen till nästa år's Open, och min tanke är väl att också försöka förfära er här med framskridandet av bygget.
Hoppas att någon här har lust att hjälpa en ny-inryckt..med var jag kan finna dessa delar, el. ngt. liknande.. och så hoppas jag att jag inte skrivit i fel forum, isåfall flytta gärna mitt inlägg..
Mvh
Leif Åkerström
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ny medlem..

Inlägg av SvenYoung »

Hej Leif!

Välkommen till oss, kul att du vill vara med! :-)

Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, men ville i allafall passa på att välkomna dig till forumet.

Ser fram emot att se dina byggen upplagda här.

//Sven
PS Kan du inte lägga upp bilder på din vinnarmodell på "in the works"? Skulle vara kul att se den DS
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Ny medlem..

Inlägg av Janne Nilsson »

Välkommen hit, Leif!

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Ny medlem..

Inlägg av Robin Nilsson »

Radialmotorer, vet dock inte vilken skala som ger en lagom stor motor:
http://www.neomega-resin.com/vector/rus.htm
Leif
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 apr 2013, 12:17
Namn: Leif Åkerström

Re: Ny medlem..

Inlägg av Leif »

Hej!
Tack för länken :) de där motorerna såg ju jättefina ut, ska mejla dem och fråga om storlekar!
Mvh
//L
Robin Nilsson skrev:Radialmotorer, vet dock inte vilken skala som ger en lagom stor motor:
http://www.neomega-resin.com/vector/rus.htm
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny medlem..

Inlägg av Björn B »

En så stor motor innebär väl att den också blir 1/24. Det finns väl inte så många byggsatser till plan med lämpliga motorer i den skalan så utbudet för eftermarknad lär vara magert.
Skulle inte några "leksaksmotorcyklar" kunna släppa till cylindrarna till ett hembygge? Kanske skulle då 1/18 ge en hyfsad storlek på cylindrar till en motor i 1/24.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Ny medlem..

Inlägg av Håkan F »

Det har funnits P47 i 1:24 men den är sannolikt svår att få tag på då den inte verkar tillverkas längre.
mvh / Håkan F
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: Ny medlem..

Inlägg av BrianKuehn »

Roligt att du tittade förbi!! Vi är inte många här som bygger blanka, rena fordon... Kul att ha en till, kan aldrig vara för många!

Kan tyvärr inte heller hjälpa dig...
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Olle Carlen
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 apr 2012, 16:32

Re: Ny medlem..

Inlägg av Olle Carlen »

Vet att jag har sett en stärnsnurra i nån skrotlåda hemma hos gubben. Tror den kommer från en riktigt gammal Skyraider. Nån som vet?
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Stora Stjärnor i skala…

Inlägg av jonaszett »

Airfix har ju en FW 190 med stjärnmotor i 1/24.
Revells gamla WW1 modeller i 1/28 kan ju också kanske passa.
Dessa hittar man nog säkert i nån byggares skrotlåda
Z
Skriv svar