Ny medlem..

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny medlem..

Inlägg av Stellan »

Kul att du hittade hit och stort grattis till dina priser! Fel forum är vi alla på kan man säga. Vi ska inte skriva här, vi ska bygga! Men nej, i det allmänna forumet kan man fråga om det mesta.

Om stjärnmotorn så finns det ju en hyfsat i Revells Dr 1-sats i 1/28. Roterande alltså. Lite finess i bygget och en snyggt ådrad propeller så blir det bra, för du bygger väl en "fläktdriven" bil??
Stellan Schroeder Englund
VagnC
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 apr 2012, 23:46
Namn: Nicklas
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny medlem..

Inlägg av VagnC »

Hej Leif och välkommen! :)

Ett av mina favoritställen att finna figurer på är http://www.hobbyeasy.com som jag varmt kan gå i god för! I första hand kollar jag alltid hos den lokala handlaren, men om inget av intresse finns hemma så beställer jag via nätet på ovanstående sida. Ett Hong Kong baserat företag som både är pålitliga och detta till ett skäligt pris...

Lycka till med ditt fordon! :)
Vi ses i siktet!
/ VagnC


"All evil needs to prevail is for good men to step aside"

http://vagnchefens.blogg.se
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Ny medlem..

Inlägg av Mikael dBW »

Hej Leif.
Jag säger också välkommen hit! Jag har ju sett dina byggen alla år som vi varit med i CCM och jag ser fram emot att du börjar visa lite bilder på dina nya alster. Varför inte lägga upp lite bilder på det du byggt tidigare, det tror jag skulle uppskattas. Du har ju byggt en del udda saker t ex en gräsklippar-VW, hästdragen Trabant, motoriserad popcornmaskin mm.
Hälsningar
Mikael
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Ny medlem..

Inlägg av Joakim Hultman »

Hörde jag TRABANT?!
En hästdragen sådan dessutom! Den skulle jag hemskt gärna vilja se!
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Ny medlem..

Inlägg av Janne Nilsson »

Bra ide från Mikael. Det finns mycket som jag skulle vilja se igen. Som kanske andra inte redan har sett.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Leif
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 apr 2013, 12:17
Namn: Leif Åkerström

Re: Ny medlem..

Inlägg av Leif »

Hej!
Tack för ert varma välkomnande :-)
Jag ska se om jag kan hitta några av mina tidigare byggen..de flesta ligger ihop-packade på vinden någonstans..

"Om stjärnmotorn så finns det ju en hyfsat i Revells Dr 1-sats i 1/28. Roterande alltså. Lite finess i bygget och en snyggt ådrad propeller så blir det bra, för du bygger väl en "fläktdriven" bil??" Detta måste jag nog totalt dementera..det vore på tok för enkelt att driva den så.. ;-)
Mvh
//L
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny medlem..

Inlägg av Stellan »

Aha, men då kan den ju snurra och driva någon sorts kuggstångsarrnagemang som via vinkelväxlar och läderremmar få hjulen att driva fordonet. Eller så snurrar den och smiskar en häst som drar bilen...
Stellan Schroeder Englund
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Stjärnmotor

Inlägg av Tankman »

Jag har en dubbelradig stjärnmotor frpn en Hellcat i 1/32.
Den är c:a 38,2mm i dia.
Duger?
Mats
Mats Stråhle
Leif
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 apr 2013, 12:17
Namn: Leif Åkerström

Re: Ny medlem..

Inlägg av Leif »

Hej!
Stellan: det där är på rätt spår ;-)
Mats: den motorn låter intressant, det verkar svårt att hitta en större.. pm om pris, byte etc..stort tack!!!
Mvh
//Leif
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Ny medlem..

Inlägg av jonaszett »

Airfix 1/24 FW 190 motor är~48mm i diameter
Revell 1/28 Sopwith Camel motor 36 mm
Z
Skriv svar