Värde på gamla modeller?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
KentNorrköping
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 feb 2012, 16:38

Värde på gamla modeller?

Inlägg av KentNorrköping »

Hejsan!
Jag kan absolut inget om plastmodeller. Men nu har jag fått en Cadillac Eldorado som ligger i sin originalask och instruktionshäftet finns med. Undrar om det är något jag kan sälja? Ungefärligt pris i så fall? /Kent
KentNorrköping
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 feb 2012, 16:38

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av KentNorrköping »

Ingen som kan eller ingen som vill svara? Bara nyfiken om det går att sälja eller inte.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Lars Befring »

Ge det lite tid :)

Jag har ingen aning själv men det kan hjälpa om du talar om viken tillverkare och skala det är på modellen

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Stefan S »

KentNorrköping skrev:Hejsan!
Jag kan absolut inget om plastmodeller. Men nu har jag fått en Cadillac Eldorado som ligger i sin originalask och instruktionshäftet finns med. Undrar om det är något jag kan sälja? Ungefärligt pris i så fall? /Kent
Du får nog komma med lite mer uppgifter, tillverkare, skala och gärna bild på kartongen.


Stefan
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Urban Gardini »

Den går säkert att sälja men jag kan ingenting om bilbyggsatser så jag kan inte ge något svar. Det brukar oftast finnas hundratals med bilbyggsaster på Tradera så du kan ju hålla koll på vad likvärdiga byggsatser säljs för där så får du i alla fall en liten bild av vad som folk brukar betala för begagnade bilbyggsatser. Så ge det lite tid.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
KentNorrköping
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 feb 2012, 16:38

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av KentNorrköping »

Detta är överkurs för mig. Men tillverkare är Revell. På asken står det "Accurately Scaled". På sidan av asken står det Cadillac H-1200-6:98 om det är någon vägledning?
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Stefan S »

Nästa fråga, är det originalutgåvan från 50-talet eller nyutgåvan från 90-talet. Är det nyutgåvan så finns det mode original copyrighten från 50-talet och en nyare märkning med ett årtal från 90-talet och bl a texten Revell-Monogram INC.


Stefan
KentNorrköping
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 feb 2012, 16:38

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av KentNorrköping »

Min pappa byggde den när han var liten så i så fall är den från 50-talet.
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av Bengt Johansson »

Att den är byggd drar i regel ner priset rejält men samtidigt brukar Cadillac vara intressanta. Är modellen komplett och hel? Hur är skicket på lådan tex? Ibland är just lådan minst lika eftertraktad som själva modellen.

/B
KentNorrköping
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 feb 2012, 16:38

Re: Värde på gamla modeller?

Inlägg av KentNorrköping »

Lådan är inte söndrig på något sätt men lite lite skavd på ett par ställen. På bilen fattas en liten del. Det är den lilla sidorutan på höger sida, Annars är den komplett. De bägge figurerna är kompletta. Instruktionshäftet är komplett men givetvis har det gulnat (om det inte ska ha den färgen?).
Skriv svar