Maskering!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Maskering!

Inlägg av Snussugen »

Hur bär ni er åt för att maskera egentligen? :D Jag har suttit och pillat med min 1/24 Stukas fönster i en TIMME nu med maskeringstejp.. och det blir helt enkelt aldrig rätt.
Listerna är lövtunna på sina ställen, det är ju omöjligt att se var och hur man ska skära/klippa i tejpen. Det måste finnas ett lättare sätt.

Så, hur gör ni? :)
Live & let dry.
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Maskering!

Inlägg av Björn Fransson »

Har också undrat hur ni som använder gul maskeringstejp gör för att se var ni ska skära. Själv använder jag oftast vanlig genomskinlig Scotch-tejp (dvs den lite gråtonade med grön etikett som förr kallades "osynlig" utan att vara det), vilket gör det lättare att se var man ska skära. Dock är den lite trixigare att få bort och fäster inte alltid helt perfekt.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Maskering!

Inlägg av Stellan »

Trix 1: använd tunna remsor på någon mm för at kunna syfta in var maskeringen ska ligga. Täck sedan resten med maskvätska eller tejpbitar.

Trix 2: är hörnen i rät vinkel kan man använda breda helt raka tejpstycken som man bygger upp maskeringen med. Kan räcka med 4 st som täcker varsitt hörn och överlappar mot mitten.

Ed. det fungerar bra med att skära i tejp eller bare metal foil om spröjsarna är väldigt skarpt markerade och man kan få in maskeringen ända in i hörnet på rutan/spröjset, använd en tandpetare eller annat spetsigt men ej skärande föremål. Sedan är det nytt knivblad som gäller.
Stellan Schroeder Englund
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Maskering!

Inlägg av Paramedic »

Trix 1: använd tunna remsor på någon mm för at kunna syfta in var maskeringen ska ligga. Täck sedan resten med maskvätska eller tejpbitar.
Detta är det bästa rådet tycker jag! Ta småbitar och passa in mot kritiska platser. Sen smaskar man på lite mindre fint emellan.. ;)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Maskering!

Inlägg av Stellan »

Trix 3: Ibland kan man maska tvärgående respektive längsgående spröjs och måla separat, exempelvis på Hurricane eler Stuka. Då är det bara att dra remsor längs med hela ramlisten och man behöver inte fundera på att få hörnen snygga.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Maskering!

Inlägg av Andre B. »

Stellan skrev:Trix 3: Ibland kan man maska tvärgående respektive längsgående spröjs och måla separat, exempelvis på Hurricane eler Stuka. Då är det bara att dra remsor längs med hela ramlisten och man behöver inte fundera på att få hörnen snygga.
Så brukar jag oftast göra. Ok, man får kanske spruta samma "glasbit" fera gånger innan den är klar men som du skriver så blir spröjsen raka och hörnen oftast väldigt snygga. Bygger man i 1:72 så tycker jag den här metoden är enklare än att skära till en tejpbit för varje litet fönster. Det blir nästan en hoplös uppgift att få till det rakt och snyggt på flygpla som Revell's He 177 eller Italeri´s Do 215...

/Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Maskering!

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev:
Stellan skrev:Trix 3: Ibland kan man maska tvärgående respektive längsgående spröjs och måla separat, exempelvis på Hurricane eler Stuka. Då är det bara att dra remsor längs med hela ramlisten och man behöver inte fundera på att få hörnen snygga.
Så brukar jag oftast göra. Ok, man får kanske spruta samma "glasbit" fera gånger innan den är klar men som du skriver så blir spröjsen raka och hörnen oftast väldigt snygga. Bygger man i 1:72 så tycker jag den här metoden är enklare än att skära till en tejpbit för varje litet fönster. Det blir nästan en hoplös uppgift att få till det rakt och snyggt på flygpla som Revell's He 177 eller Italeri´s Do 215...

/Andre
Även Capronin har väl massa spröjsar som ska målas...

Det lilla extra färglagret som blir i spröjskorsningarna är inget att bry sig om.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Maskering!

Inlägg av Andre B. »

Stellan skrev:
Andre B. skrev:
Stellan skrev:Trix 3: Ibland kan man maska tvärgående respektive längsgående spröjs och måla separat, exempelvis på Hurricane eler Stuka. Då är det bara att dra remsor längs med hela ramlisten och man behöver inte fundera på att få hörnen snygga.
Så brukar jag oftast göra. Ok, man får kanske spruta samma "glasbit" fera gånger innan den är klar men som du skriver så blir spröjsen raka och hörnen oftast väldigt snygga. Bygger man i 1:72 så tycker jag den här metoden är enklare än att skära till en tejpbit för varje litet fönster. Det blir nästan en hoplös uppgift att få till det rakt och snyggt på flygpla som Revell's He 177 eller Italeri´s Do 215...

/Andre
Även Capronin har väl massa spröjsar som ska målas...

Det lilla extra färglagret som blir i spröjskorsningarna är inget att bry sig om.
Om den har! Det jobbiga med Capronin ämfört med en Do 215/217 eller en He 177 är ju att man har tre färger på spröjsarna i och med kamout. Det gör det lite svårare att använda sig av nämnda teknik. Har en Caproni liggande och har länge funderat på hur jag bäst skall tackla det problemet. Caproni som modell står och faller lite med hur snyggt man gör det jobbet. Det min modell fastnat på för stunden är mest inredningen. Har inte hittat några bra bilder på hur inredningen såg ut. Och det är ju väldigt mycket "fönster". Men lite som du skriver, det lilla extra lagret med färg som ligger i "korsningarna" märks inte om man lägger på tunt...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Maskering!

Inlägg av Stellan »

Ang Caproniproblemet så blir det väl inte så mycket mönsterpassning som är problemet utan att du måste byta färg ett par gånger eller så va? Det är bara att ta tjuren vid hornen och lägga på primer och basfärgen, rengöra, snabbt pytsa i en färdigblandad färg, måla lite duttar, rengöra och byta färg igen. Sedan maskar du om och gör om proceduren. Det är ju inga stora färgjobb det handlar om och du byter färg på någon minut. Inte svårare än så. När du väl satt igång går det fort att maska och måla och du kommer att ha passerat en tröskel som varit svår att ta sig över. Snart är du klar, ju!!!
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Maskering!

Inlägg av Andre B. »

Om det inte vore för att man känner sig som en tjuvrökande tonåring när man försöker sig på att sprutmåla i lägenheten... *s*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar