Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av Andre B. »

...är produkter som vi modellbyggare har känt till och som många använt i åratal. Det har väl knappast funnits ett nummer av Fine Scale Modeller de sista tjugo åren där man inte nämnt eller använt sig av "Gap filling super glue" eller Micro Sol och Micro Set. Därför blev jag rätt glad över att man i senaste numret av FSM i workbench review'n av Kitty Hawk's F-35B (som ju någon byggt här på "in the works") skrev: "The kit decals went down with no hasles at all, hugging every little detail with no use of solvents".

Va, vad stod det? Går det verkligen att få dekaler på plats utan Micro Sol och Micro Set? Jo, tydligen. Och om nu Gap filling super glue, Micro Sol och Micro Set är sådana fantastiska produkter varför går de då inte att köpa i många hobbybutiker? Många hobbyhandlare känner inte ens till produkterna. Är det där med "Micro sol och set" ett stort lurendrejeri, en konspiritation eller... ? *s*

Man kan inte annat än undra... *s*

Vad finns det mer för produkter som man aldrig ser i många hobby butiker (utom i storstan, dvs. Stockholm då). Alclad's aluminium färger. Liksom färger från Gunze och Model Master (blir så trött när någon refererar till dessa färger då jag aldrig sett dem i någon butik). Liquid Masking Film?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av Janne Nilsson »

Gap Filling Superglue har jag aldrig förstått mig på eller dess storhet. Som spackel använder jag andra saker och tycker de är lättare att jobba med. Som Superlim använder jag sk Gel-typ.

Micro-Set och Micro-Sol använder jag däremot. Vissa typer av dekaler har dåligt lim och det blir inte bättre av ålder eller av att vissa lägger ner dekalen i vattnet och väntar på att dekalen skall flytta upp till ytan. Då har mycket av limmet försvunnit. Lite extra lim kan även behövas på svåra ytor.

Eftersom man får jobba gradvis med Micro-Sol när den skall formas över svårare detaljer så bevittnar man faktiskt hur dekalen sakta men säkert anpassar sig mer och mer efter underlaget. Upp till 10 strykningar har jag använt som mest. Om nyare dekaler gör det här automatiskt så är det bra men jag vet att många gör det inte, och själv har jag inte stött på någon sort som gör det.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av Janne Nilsson »

Skall tillägga att åtgången inte är fruktansvärd. Köpte mina burkar för mer än sju år sen och jag har mer än hälften kvar i varje. Så det är väl inte världens bästa ruljans?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av kallenordlund »

Superlim använder jag ofta som "spackel" då det ger en väldigt tålig fog och krymper ej. Perfekt vid t.ex. vissa sjunkmärken. Ställen som ska ha små fönster går också bra att fylla med superlim istället för klarplasten. Limmet kan med fördel slipas och poleras till en helt klar yta. Då får man ett fönster som ligger helt i linje med t.ex. flygkroppen om det är sånt man bygger.
Micro Sol/Set har jag alltid använt. De gånger dekalerna har smitit åt av sig självt är lätträknade och precis så som Janne skriver så kan med egna ögon se när dekalen "skrumpnar" ihop och lägger sig i paneler och över nitar m.m. Åtgången är inte stor men jag skulle absolut sakna dem om de inte fanns. Det finns ju andra märken på dekalvätskor också, endel mer aggressiva än andra.
Vad gäller färgmärken håller jag inte riktigt med dig. Gunze är nog enligt mig inte konstigare an Tamiya eller Humbrol. Alclad är ju en specialfärg med extremt fint pigment och jag kan tänka mig att många hobbyhandlare inte håller dessa i lager då åtgången antagligen inte är så stor. Resultaten blir dock fina om de används på rätt sätt (är själv en ganska flitig användare).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av Stefan S »

Micro Set/Sol brukar finnas i de två största hobbybutikerna i Göteborg, dessutom har Virago Hobby dom. Brukar alltid passa på att köpa en flaska Kristal Kleer hos Anders, brukar torka för mej efter ett tag. Andvänbart till mycket på en modell. :)

Micro Set/Sol skulle jag inte klara mej utan i alla fall.

Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av Andre B. »

Ok... *s*

Superlim? Samma sorts lim som man säljer på Biltema och som finns vid kassan i Ullared? Berätta gärna mer Janne, Kalle... *ler*

Kristal Kleer användbart till mycket? Tvätta med, polera med eller... ? Berätta gärna Stefan... *ler*

Tror förövrigt inte att Gunze är konstigare än andra färger. Är bara det att det inte finns tillgängligt såsom Humbrol och Tamiya. När någon refererar till Tamiya eller Humbrol så har jag oftast de färgerna i min "hobbylåda" och kan titta på dem omgående. Men Gunze hittar jag inte ens hos de hobbyhandlare jag normalt besöker som ligger inom rimligt avstånd från var jag bor. Jag köper inte gärna en färg av ett nytt fabrikat om det finns en färg av ett fabrikat som jag redan kan och använder och som är tillgängligt över dagen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av Janne Nilsson »

Det som menas med Gap-filling är oftast den här produkten.
Bild

Det är i grunden ett Superlim, eller Cyanakrylat. Finns i olika viskositeter men även från en uppsjö andra tillverkare.

Man lägger en droppe eller två och sprinklar på ett fint pulver. Många använder bakpulver?
Det gör att det genomhärdar nästan på en gång och blir slipbart plus en hård fog.

Jag gillar inte metoden eftersom jag tycker det är svårt att se själva ytan på spackelfogen, den är onödigt hård att slipa och i jämförelse med det andra materiealet, oftast polystyren. Jag har använt det ibland när det gäller att återuppbygga en väldigt tunn yta, tex eggen på ett svärd.

För limning använder jag i regel detta Superlim. Det är av Gel-typ och finns hos Clas Ohlsson. Gelen medger lite mer efterjustering, mer kontroll vid applicering och i mitt tycke en bättre fog. Förmodligen för att gelen fyller ut där det finns luckor i kontaktytorna?
http://www.clasohlson.com/se/Super-Glue ... r251705000

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av Stefan S »

Stefan S skrev:Micro Set/Sol brukar finnas i de två största hobbybutikerna i Göteborg, dessutom har Virago Hobby dom. Brukar alltid passa på att köpa en flaska Kristal Kleer hos Anders, brukar torka för mej efter ett tag. Andvänbart till mycket på en modell. :)

Micro Set/Sol skulle jag inte klara mej utan i alla fall.

Stefan

Jag limmar mycket detaljer på mina bilmodeller med Kristal Kleer, bl a alla rutor och även backspeglar mm.


Stefan
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av kallenordlund »

Andre B. skrev:Ok... *s*

Superlim? Samma sorts lim som man säljer på Biltema och som finns vid kassan i Ullared? Berätta gärna mer Janne, Kalle... *ler*

Kristal Kleer användbart till mycket? Tvätta med, polera med eller... ? Berätta gärna Stefan... *ler*

Tror förövrigt inte att Gunze är konstigare än andra färger. Är bara det att det inte finns tillgängligt såsom Humbrol och Tamiya. När någon refererar till Tamiya eller Humbrol så har jag oftast de färgerna i min "hobbylåda" och kan titta på dem omgående. Men Gunze hittar jag inte ens hos de hobbyhandlare jag normalt besöker som ligger inom rimligt avstånd från var jag bor. Jag köper inte gärna en färg av ett nytt fabrikat om det finns en färg av ett fabrikat som jag redan kan och använder och som är tillgängligt över dagen...
Jepp! Du kan med fördel använda egentligen vilket "superlim" som helst bara det är ett cyanoakrylatlim dvs. de som du hittar på Biltema eller Ullared. Har inte testat bakpulver på limmet utan jag brukar köpa sk. "kicker" på sprayburk. Samma effekt men mindre dammigt :lol: Limmet härdar till en slipbar fog på några sekunder. "Kicker" brukar finnas i välsorterade hobbyaffärer men du kan kanske hitta det även på t.ex. biltema. Det används ju som sagt för att snabbhärda CA-lim och lim används ju på fler områden än modellbygge.

Vad gäller färger kan jag tänka mig att t.ex. Gunze och Tamiya är så pass "lika" varandra att handlarna väljer Tamiya för det märket känner de flesta igen. Samma med Humbrol och t.ex. Xtracolor.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Gap filling super glue, Micro Sol, Micro Set...

Inlägg av Andre B. »

Brukar använda cyanoakrylatlim med mikroballonger, samma som används vid riktiga båtbyggen. Men mikrobalongerna i sig är ingen accelerator utan ett sätt att blanda till ett spackel av lämplig konsistens.

Gunze och xtracolor har jag säkert känt till i trettio år. Men har aldrig sett dem någon hobbyaffär utanför Stockholm. Frågade en gång efter dem på Hobbycenter i Göteborg. De säljer ju Humbrol, Tamiya och Modelmaster så det handlar mer om att de inte vill lägga en produkt till att hålla med som de redan har. Att sedan de rätta "luftwaffe" färgerna saknas hos både Humbrol och Tamiya intresserar de sig inte så mycket för...

Ett annat problem idag i Halland och på andra ställen har jag märkt är att sen Humbrol "kursade" så slutade många färgaffärer sälja deras hobbyfärger. Och eftersom alla gamla leksaks och hobbybutiker i princip försvunnit i Halland och ersatts av nya Lekia eller butiker BR så går det inte längre att få tag i Humbrol, Tamiya eller någon annan hobbyfärg på sträckan från Kungsbacka i norr till Ängelholm i söder. Citadell finns och är utmärkt för figurer men det funkar dåligt för modeller (ingen koll på vad som är jämförelsebart med alvgrönt och RAF grönt). Och Tamiya är lika dåligt fungerande på figurer (penselmålning).
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar