Skänka modeller till välgörenhet- Kanonbra insamling i Malmö

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Skänka modeller till välgörenhet- Kanonbra insamling i Malmö

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Som många av er redan vet så föddes min son med bland annat ett allvarligt hjärtfel och missbildad matstrupe. Vi är fortfarande inlagda på barnintensiven i Lund och har bott på sjukhuset sedan han föddes för två månader sedan.
Det har varit en oerhört tuff tid och det ser inte ut att vara över på länge än.

Ibland har jag och vår 3-åring spenderat en del tid på ett fantastiskt ställe som heter lekterapin.
Där kan sjuka barn och ungdomar samt deras syskon fördriva tiden genom att leka och pyssla.

Jag såg att de hade någon sunkig byggsats liggandes där och frågade personalen om det byggdes modeller.
Jo, det var populärt men tyvärr så fanns det inte resurser till att köpa in fler byggsatser och tillbehör.

Jag har en liten idé som jag tänkte kolla om det är fler än jag som kan tänka sig att haka på...
Jag har en del obyggda byggsatser hemma i mitt förråd som aldrig kommer att bli färdiga av olika anledningar.
Ibland köper man en byggsats som bara blir liggande på grund av bristande intresse.
Ofta kanske den förblir obyggda av den enkla anledningen att det har kommit en bättre modell av förebilden. Inte helt sällan är den svårsåld på andrahandsmarknaden av samma anledning.

Varför inte glädja barn och ungdomar med lite av vår favorithobby och samtidigt slå ett slag för nyrekryteringen bland unga? Jag tänker skänka några byggsatser till lekterapin i Lund och jag undrar om det finns fler som vill vara med?
Jag ska kolla med lokala hobbyhandlare om sponsring med lite lim och kanske någon färgburk.

Vettigaste byggsatserna borde vara de enklare, kanske lite äldre som inte har tusen delar utan kan slängas ihop på några eftermiddagar.
Vad tror ni om idén? Finns det någon generös skåning som tänker som jag?

Mvh Andreas Samuelsson
Senast redigerad av AndreasSamuelsson den 06 apr 2013, 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Skänka modeller till välgörenhet

Inlägg av SvenYoung »

Hej Andreas,

Först och främst vill jag bara säga att mina tankar är med er genom den här svåra tiden, hade ingen aning att ni går igenom det här och kan bara ana hur oroliga ni måste vara för honom.

Gällande din ide - mycket, mycket bra initiativ! Jag är med! Skall gräva lite i stashen och se vad som finns. Självklart skall barnen få lite modeller att bygga!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Skänka modeller till välgörenhet

Inlägg av MiniStuff »

Hej Andreas!

Känner med dig i er situation, barnen är det käraste man har. Hoppas allt går väl.

Nu till din idé. Tycker det är lysande! Kan jag skicka lite smått och gott till dig och du vidarebefordrar det?

Har även lite färgset, vattenbaserad akryl, med medföljande enkel figur som jag tror skulle kunna passa.

/Markus
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Skänka modeller till välgörenhet

Inlägg av Janne Nilsson »

Så oerhört trist att höra, Andreas.

Jag hoppas på det bästa för dig och din familjen och förstår hur jobbigt det känns för dig. Häng i bara.

Angående donatationer så har jag en del som kan vara lämpligt. Kanske någon kan ta med dem söderut i samband med 08-Open?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Skänka modeller till välgörenhet

Inlägg av Öken-Erik »

Hej Andreas!

Du vet att alla vi som känner till er situation håller tummarna.

Lysande tanke angående modeller!
Låt oss samla ihop ett gäng allihopa till nästa IPMS Öresunds Möte.
Kanske kunde du komma ner o ta emot grejorna?
Låt oss sprida detta och se till att dom får ordentliga grejor!

Öken-Erik
Senast redigerad av Öken-Erik den 27 mar 2013, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Skänka modeller till välgörenhet

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jätteroligt att jag fick lite respons!
Det här är något som jag verkligen brinner för just nu. Det är hemskt att se alla stackars barn och ungdomar som inte har det alltför lätt...

Jag tror att jag skulle kunna få "permission" så att jag kan komma på nästa byggmöte i Malmö. Har ni något att undvara som ni anser vara lämpligt så ta gärna med det till mig så fixar jag överlämnandet.

Även lite övriga prylar kan vara av intresse. Jag tror att diverse verktyg inte heller är fel. Jag tänkte fixa lite tänger och våtslippapper.
Jag kommer nog att fösöka fixa lite inspirationsmaterial i form av gamla hobbytidningar också.

Det verkar som om det finns intresse utanför Skåne också. Finns det någon här nere ifrån som skulle kunna tänka sig att transportera ner grejer ifrån 08 Open så hade jag varit mycket tacksam!

Ett stort tack på förhand!

Mvh Andreas Samuelsson
Lennart

Re: Skänka modeller till välgörenhet

Inlägg av Lennart »

Hoppas allt går väl för er. Vänligen maila mig din adress Andreas ,så skickar jag dig en låda modeller.Lennart
lalvhult@telia.com
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Skänka modeller till välgörenhet

Inlägg av Robin Nilsson »

Fundering på verktyg: Våtslippapper kanske inte är det enklaste för barn att använda men slippappersnagelfilar kanske kan vara vettigt ?
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Skänka modeller till välgörenhet

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Till Robin: Jag tänkte på nagelfilar först men de var ganska dyra. Därför funderade jag på om inte sandpapper var bättre.
Nu har jag dock löst problemet. Jag har hittat billiga nagelfilar i den lokala matbutiken och dessutom bra sandpapper. Så det blev både och...

Till Lennart: Det låter fantastiskt! Jag ska skicka ett mail.

Mvh Andreas
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Skänka modeller till välgörenhet

Inlägg av Rickard Andersson »

Jag kann ta med modeller från 08open till skåne.
Jag skänker även modeller, hoppas fler ställer upp.
Rickard Andersson
Skriv svar