Tullen har lagt beslag på min cv9040c

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
MickeH
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:43
Ort: Peking

Tullen har lagt beslag på min cv9040c

Inlägg av MickeH »

Är det någon som har varit i kontakt med modellbygandets fiende nr 1? (tullen), som kan ge tips på hur jag ska få min 9040c utan att det blir en dyr historia. Vad ska jag skriva till dom så dom blir nöjda?
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Tullen har lagt beslag på min cv9040c

Inlägg av Henrik Larsson »

borde komma en räkning att betala...
hur länge har den legat still i tullen då?
dandersson98
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:17
Namn: Daniel Andersson
Ort: Gävle

Re: Tullen har lagt beslag på min cv9040c

Inlägg av dandersson98 »

Jag har varit i kontakt med tullen ett antal gånger och i normalfallet medföljer det en faktura som du måste betala. Tullen plus div adminstrativa kostnader beräknas då utifrån det värde som uppgetts på paketet.

Dock har det hänt att tullen velat ha en kopia på min faktura för att kunna kontrollera om angivet värde på paketet överensstämmer med värdet som uppgetts på tulldeklarationen. Jag skickade då min efaktura via email och ett par dagar senare kom paketet plus faktura. När jag kontrollerade paketet så framgick det att säljaren inte angivet något värde på paketet så därför kontaktde de mig.

Om du är osäker kan jag rekommendera dig att kontakta tullen direkt. Jag tyckte inte det vara några problem att ringa dem. Kändes skönt också att bara kunna maila uppgifterna.

När det inträffade för mig så sökte jag runt lite på nätet om det inträffat för andra. Visa lämnade som svar på denna typ av händelse att man skulle fejka fakturan för att få ner tullen men jag skulle inte rekommendera detta då det är väldigt enkelt för tullen att kontrollera via nätet samt att de kan begära att få se transaktionen.

/Daniel

Edit: la till mitt namn
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Tullen har lagt beslag på min cv9040c

Inlägg av Henrik Larsson »

exakt. ingen vits att fubba, blir bara jobbigare att vänta och så mycket mer kostar det ändå inte. de gånger jag handlat har dhl ringt, skickat en faktura och när det är betalat kommer grejerna.
har däremot också varit med om att det fastnat i malmö, blivit liggande onödigt(?) länge för att efter några mystiska statusändringar fram och tillbaka äntligen släppas ut till Posten för distribution.
men... prova ring. om du har avsändarens sändningsnummer kan du säkert även spåra via det landets track-id system.
MickeH
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:43
Ort: Peking

Re: Tullen har lagt beslag på min cv9040c

Inlägg av MickeH »

För dom av er som undrar hur det har gått, så har följande hänt. Jag kopierade orderbekräftelsen o mailade den till posten arlanda, jag sa tullen tidigare det var inte riktigt rätt, idag dök en avi upp och för 157 kr kan jag lösa ut min 9040c imorgon
Skriv svar