Måla airbrush utomhus i Mars månad?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
denstore
Inlägg: 935
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av denstore »

Varför inte måla inne? Akryler är inte så hemska. Jag airbrushar numera allt inomhus.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av magnusf »

Jag tror nog färgen funkar, speciellt om du bara går ut en sväng i kylan och målar för att sedan ta in modellen igen.

Precis som Magnus Berggren så tror jag att du utan problem kan airbrusha vid köksbordet, jag har gjort det i över 20 år utan att det gått ut över möblemanget. Själva idén är ju att färgen ska hamna på modellen! Skaffa en syltburk som du sätter en tygbit från en gammal T-shirt över öppningen på som du sticker hål på med skalpellen, den kan du spraya ner i när du rengör eller behöver blåsa igenom sprutan. Mängden färg som du får ut i rummet är minimal.

Hälsningar

Magnus
denstore
Inlägg: 935
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av denstore »

Ett alternativ är också köksfläkten, och klä spis och väggar i krigszonen med tidningspapper, men enda gångerna jag gör så är när primern ska på, så att den inte stinker ner hela huset.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av Stellan »

Bor i en liten 1:a och har inga problem med att måla inomhus. Mycket målande.
Stellan Schroeder Englund
denstore
Inlägg: 935
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av denstore »

Du får väl omförhandla boendekontraktet. :D
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av Stellan »

Testa på någon modell som inte spelar så stor roll om det inte blir som tänkt. Största problemet kanske blir att lovikavantarna luddar av sig :)
Stellan Schroeder Englund
Peran
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 jan 2013, 15:44
Namn: Pelle S.
Ort: Granberga

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av Peran »

Får du vara inomhus om du använder en sådan här? :

http://goo.gl/Tf8Aj

(förkortad länk till Conrad.se)

/Pelle
---------------------------------------------------------
"When in doubt use C4!"
kai
Inlägg: 948
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av kai »

Fast det knepiga med sprutbox är ju att enda sättet att leda ut ventilationen ofta är att lägga ut slangen genom ett öppet fönster, och då var man på nåt sätt tillbaka på ruta ett igen…
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av Henrik R »

Nu vet jag inte var du ställer grejjerna, men tänk på att om du målar i kyla med kompressorn utomhus så kommer det bildas mycket kondensvatten då den kalla luften komprimeras och av kompressionen bildas värme, värme och kyla bildar kondens. Det är ett ganska irriterande moment när vatten kommer i sprutan. (har själv målat ute med kompressor för nåt år sen)
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Måla airbrush utomhus i Mars månad?

Inlägg av Håkan F »

Nja, tar du kall luft är den troligen torr och det faller inte ut någon kondens. Kondensen kommer sedan när du bär in de nu kalla sakerna in i värmen igen där luftfuktigheten är större och du då får kondens på prylarnas yta. Skulle du låta kompressorn ta sin luft inifrån huset och samtidigt måla ute skulle det möjligen bli problem men jag förstår som att alltihop är ute.
Håkan F
Skriv svar