Anti-slip tips?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Anti-slip tips?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har en Tamiya Challenger 2 som jag tänkte ge en anti-slip behandling innan målning. Jag hade tänkt använda mig av Warhammer/Citadells struktur färg till detta, men när jag besökte en av de lokala hobbyhandlarna så var denna produkt totalt slut och det verkade tveksamt om man skulle få tag på den igen.

Vad finns det för alternativa anti slip behandlings metoder?

Jag har hört talas om att man har sprutat Mr Surfacer 500 med högt tryck och fått önskad effekt, någon som testat detta? CH 2:an har ju en anti slip som inte är så grov så att strössla på något finkorning sand eller liknade tror jag blir för grovt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: Anti-slip tips?

Inlägg av Fredrik_B »

Hej,

Jag använde en terrakottatexturfärg från plasti-kote på en 122:a som jag byggde för ett tag sedan. Det blev bra resultat.

Färgen köpte jag på keratima i stockholm


/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Anti-slip tips?

Inlägg av Robert A »

Har använt archertransfers resin dekaler tidigare till detta, kommer dock inte ihåg vilka skaler de tillverkar de i.

ett ex.
http://www.archertransfers.com/AR88021.html
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3656
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Anti-slip tips?

Inlägg av magnusf »

Jag har provat att spruta vanlig färg som jag spätt alldeles för lite (börja med att inte späda ett dugg) på lågt tryck. Sprutar man så att det lägger sig ganska torrt på modellen så bygger man upp en skrovlig yta - kort sagt ett riktigt misslyckat målningsjobb :-) ! Nu håller jag mig ju till strictly 1/72 så det kanske krävs kraftigare doningar i 1/35 men det kostar ju väldigt lite att prova...

Jag har gjort både trampmattor på vingar och US Navys "brandsäkra" färg (väldigt intuitivt, vad gör vi för att förhindra att en 1000-kilos bomb bränner av om vi får brand ombord - vi kletar på ett tjockt lager färg :-) ) och det funkar i 1/72.

Hälsningar

Magnus
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Anti-slip tips?

Inlägg av Mahatma G »

Jag har testat lite olika metoder för detta och för en Challie 2 som har ett väldigt enhetligt och jämnt halkskydd är nog bakpulver att föredra.

Jobba med en yta i taget och följ receptet nedan:
1. Penselmåla vanlig Humbrol/Revell blank färg (av godtycklig nyans). Späd helst inte färgen, den ska vara hyfsat tjock för att erbjuda fäste.
2. Vänta (ungefär en liten kaffekopp) så att färgen bildar ett jämnt lager och blir lite klibbig.
3. Håll modellen i c:a 60 graders vinkel och pudra över pulvret från några cm höjd, nedifrån och uppåt så att det rinner över redan pudrade ytor och täcker jämnt.
4. Låt torka och blås/pensla bort överblivet pulver. Det går att återanvända och om färgen inte är riktigt torr kan man försiktigt jämna till ytterligare med lätta fingrar.

När man är klar sprutmålar man skyddslack (återigen vanlig blank Humbrol/Revell) för att kapsla in pulvret. Lågt tryck och så tjock färg som funkar i sprutan.

Glöm inte att de främre halvorna av de vertikala sidorna av tornet också (av någon outgrundlig anledning) ska ha samma beläggning.

En metod som möjligen kan fungera (har inte testat ännu) är att använda någon av Tamiyas strukturfärger. Liquitex har också en vätska som de kallar Texture Medium. Jag har använt den för att efterlikna tunna lager av torkad lera och om man kan förtunna den och spruta så borde den kunna fungera ungefär p.s.s. som Mr Surfacer.


/G
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Anti-slip tips?

Inlägg av zapper »

Har lekt med CRC:s Terracotta texturfärg (sprayburk). Blir bra för moderna och jämna halkskydd (alltså inte för IDF).
Är för feg för att köra Surfacer i sprutan. Har också lekt med Citadells texturfärg och tycker att denna är kass. Storleken på "texturpigmenten" är lagom för IDF men det blir alldeles för glest.

Har för mig att Jake "the Snake" de Maré la ett väldigt snyggt halkskydd på en Chally etta med Tamiyas strukturfärg(?). Han kanske kommer förbi och bekräftar/förklarar.

/E
Erik von Rosen
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Tack för tips.

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag ska prova bakpulver metoden samt terracotta spray och se hur resultatet blir.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar