Sur Vallejo liquid mask på huven

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Sur Vallejo liquid mask på huven

Inlägg av Hampus »

Hej! Byggde ett litet flygplan (ju88 italeri 1/72) och kom fram till att jag provar liquid mask för rutorna. Men när jag öppnade burken så såg sörjan där i ganska obra ut.
Smart som jag var så skakade jag flaskan i 4 halvår och smetade på det som jag antog var användbart ändå. Insåg senare att Nobelpriset i modellmaskering inte var helt inom räckhåll. :geek:
Nu står flygplanet och gråter med gulartat klister på rutorna. Egentligen ska detta gå att rulla av men detta är mer som kåda. Finns det något bra medel som tar bort masken men som inte sabbar den genomskinliga plasten undertill??

TIA Hampus
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Sur Vallejo liquid mask på huven

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag skulle testa med ljummet/halv varmt vatten och en beganad tandborste och försöka skrubba bort massan försiktigt. Det är skonsamt mot underliggande plast och en bra början som inte förstör speciellt mycket. Vallejos produkter är ju vattenlösliga i de flesta fall och en rejäl blötläggning är aldrig fel.

Jag har knäckt extra som diskare för många år sedan och grundregeln för att få loss gammalt skit är att blötlägga det i varmt vatten och ev. rengörningsmedel och sedan skrubba.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: Sur Vallejo liquid mask på huven

Inlägg av Hampus »

Jag kör på det! Tackar för svaret!
Rent historiskt borde det vara bra då där var en del ww2 flygplan som lades i vatten xD
Skriv svar