Kitty Hawk Jas 39 test shot

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Erik Liljegren »

Erik_G skrev:Jo, det är BK'n som hänger under mittbalken. Den och Rb 75 har ju utgått ur försvaret. Gripen kan ju bära bägge, men ingendera används längre av Flygvapnet.
Ursäkta trådkap, att bombkapseln inte användes visste jag men om inte JAS kan bära rb75 Maverick, vad används mot markmål då? Kraftiga svordomar?
Lennart

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Lennart »

Tanken är väl GBU ?/Lennart
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Emil Lindberg »

Erik Liljegren skrev:
Erik_G skrev:Jo, det är BK'n som hänger under mittbalken. Den och Rb 75 har ju utgått ur försvaret. Gripen kan ju bära bägge, men ingendera används längre av Flygvapnet.
Ursäkta trådkap, att bombkapseln inte användes visste jag men om inte JAS kan bära rb75 Maverick, vad används mot markmål då? Kraftiga svordomar?
Beslut om avveckling av BK M90 togs 2010 p.g.a Sverige 2008 undertecknade Oslokonventionen mot klustervapen. RB 75 togs ur tjänst i och med att man slutade flyga med JAS 39A/B sent förra året. Mot markmål används laser- eller/och GPS-styrda bomber (GBU-12/-49) samt automatkanon.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Johan Elvin »

Bilden på lådan är ute
det intressanta är att dom har valt 39101, som är en 39A så vitt jag vet.

källa: http://www.themodellingnews.com/2013/03 ... .html#more

Bild


hmm, ser att Bengt var aningen före att posta denna bild.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, det var en grymt snygg bild! Men lite knas ändå om det skulle innebära att dekalerna i lådan är till olika varianter på 39A. Research, någon?
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Per Börjeson »

Vilka ligger bakom namnet Kitty Hawk egentligen? De har en del kul grejor både i sortimentet och i det berömda röret men att döma av snacket på de olika forumen verkar det vara lite Trumpeter över dem: detaljfrosseri men lite si och så med noggranheten....
Lennart

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Lennart »

Mock upen ser ju ut som en C ialla fall.Men Maverick robotarna borde väl inte vara där .det har tydligen lyckats göra samma fel som Italeri,bakre väggen bakom stolen ligger utanför i stället för en bit in i flygkroppen.och inte ser stolen riktig ut heller/Lennart
http://www.themodellingnews.com/2013/03 ... mages.html
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Erik_G »

Jag skulle inte hänga upp mig så mkt på beväpningsalternativet. Visst, det på boxarten är ju rena fantasin, men 39C KAN ju bära Mavericks, och gör det väl i länder som använder roboten. Bara för att Flygvapnet i sin enorma vishet anser att laserstyrda/gps-styrda bomber är det enda vettiga attackvapnet, behöver det ju inte betyda att andra länder gjort samma bedömning.

Bild


Men jo, jag har gnällt på ARC över att boxarten är helt uppåt väggarna om det är en C man vill sälja. De har ju uppdaterat bilden att visa "A/C" nu, vilket är lika fel, om lådan bara innehåller delar till en C. Det vore bättre att tvinga illustratören att redigera fenan och sätta dit ett fennummer som stämmer med 39C (vilket, om google inte ljuger är mellan 207 och 276 - rätta mig om jag har fel).

/E
Lennart

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Lennart »

Erik_G skrev:Jag skulle inte hänga upp mig så mkt på beväpningsalternativet. Visst, det på boxarten är ju rena fantasin, men 39C KAN ju bära Mavericks, och gör det väl i länder som använder roboten. Bara för att Flygvapnet i sin enorma vishet anser att laserstyrda/gps-styrda bomber är det enda vettiga attackvapnet, behöver det ju inte betyda att andra länder gjort samma bedömning.

Bild


Men jo, jag har gnällt på ARC över att boxarten är helt uppåt väggarna om det är en C man vill sälja. De har ju uppdaterat bilden att visa "A/C" nu, vilket är lika fel, om lådan bara innehåller delar till en C. Det vore bättre att tvinga illustratören att redigera fenan och sätta dit ett fennummer som stämmer med 39C (vilket, om google inte ljuger är mellan 207 och 276 - rätta mig om jag har fel).

/E
Du har helt klart en poäng där Erik,vi får vänta och se .Lennart
Lennart

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Lennart »

Björn Fransson skrev:Ja, det var en grymt snygg bild! Men lite knas ändå om det skulle innebära att dekalerna i lådan är till olika varianter på 39A. Research, någon?
Är inte Jas för modern för dig Björn ? ;) Lennart
Skriv svar