Kitty Hawk Jas 39 test shot

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Johan Elvin »

För att vara en första test gjutning ser det väl inte allt för hemskt ut, men vad är det för vapen som sitter på vänster vingspets?
Tycker dock att den har en tendens till samma höga nosläge som italeri modellen har.

Bild

Bild

Bild

källa: http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... pic=260433

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Mikael Falk »

Varför får jag en "billighets-känsla" av färgen på plasten?

I övrigt ser det väl lovande ut.
"1/48, för oss skumögda."
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Mahatma G »

Johan Elvin skrev:... vad är det för vapen som sitter på vänster vingspets? ...
Det är en israelisk Python 4. Jag har även sett bilder på 39:or med Spice, en likaledes israelisk tvstyrd bomb. Förmodar att bägge dessa är tänkta lastalternativ för Sydafrika.

/G
Öken-Erik
Inlägg: 1342
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Öken-Erik »

Med klister? :-)

Öken-Erik (Som inte kunde låta bli... snälla förlåt mej...)
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Erik_G »

Men varför ska det vara så svårt att få till en snygg MB Mk10, det är ju bara en av de mest producerade pangstolarna någonsin!
Jag skulle vilja se hur området i höjd med APU'n ser ut på högersidan. CAD-en hade ju en APU-bula där också..
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Björn B »

Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Rickard Malmborg »

Underbart! Hoppas denna modell blir lika fin som deras F-35:or ser ut att vara.

Det må vara att några av lasterna som visas är lite fel (vad hänget under kroppen, någon fälltank ser det då inte ut att vara, sedan är jag osäker på om Rb75 hänger på 39C) men vad gör det, det är ju bara att byta! :-)

Det börjar dyrt det här året (Tarangus JA37, Hawk Design JAS39, Airfix S31, och när skulle SK60 komma?) *myser*

/Rickard
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Fenix »

Är det inte Bombkapseln Mjölner som hänger under kroppen?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Erik_G »

Jo, det är BK'n som hänger under mittbalken. Den och Rb 75 har ju utgått ur försvaret. Gripen kan ju bära bägge, men ingendera används längre av Flygvapnet. Hur det är med de andra brukarna vet jag inte riktigt, men det skulle inte förvåna mig i fall något av de andra brukarländerna, vars regeringar inte ser försvaret som någon slags hobbyverksamhet för vissa intresserade, har köpt in Maverick-robotar.
AMRAAM-roboten, som är av fel sort för vårt flygvapen, hänger på en MML som dels monterats för långt bak på balken, dels, misstänker jag, är för kort. Den ska ju sticka fram en bit framför balken.
Sen tycker jag det är synd att de inte gjorde MML'en med remsfällare, och fackelfällarna till balken.. men man kan inte få allt.

Notera den udda placeringen av skarven mellan den separata framkroppen och bakkroppen. Hoppas det blir bra passform här, för det blir svårt att spackla och slipa annars. Anledningen till separat fram och bakkropp kan ni ju gissa er till :-)
Kitty Hawk är ju väldigt måna om att dela upp sina modeller så att man kan kräma ur flesta möjliga versioner med minsta möjliga ändringar av formarna. Men ibland undrar jag inte om dom (och andra tillverkare) går lite till överdrift. Visst, nu kommer kanske max två gjutstammar skilja en 39C från en D, den transparenta, samt den med framkropp och cockpit. Men hade det inte lika gärna gått att göra en ny gjutform för två hela kroppshalvor samt de extra delar som en D kräver? Visst, den gjutstammen blir större än en med bara halva kroppen och extra delar, men såå mycket extra kostar det väl inte?
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Kitty Hawk Jas 39 test shot

Inlägg av Emil Lindberg »

På det hela taget ser det bra ut, tycker jag. Men jag tycker att den känns lite ihoptryck ut längdmässigt (ungefär som 3D-bilderna kändes).

Synd att man inte har tagit med motmedelsfällarna BOY 403, monterade i bakkroppens högra sida. Dessa sitter monterade på var och varannan kärra. Det borde väl vara enklare att ha med dessa små gallerförsedda "gropar" redan från början? Den som inte vill ha med dem hade då helt enkelt fått spackla igen dem. Nu måste man börja karva i kroppen för att få dit dem.

Höger nosställslucka ska ha ett hål i bakkant, försedda med en aerodynamisk kåpa/spoiler - det har man missat. Förvisso en petitess.

Kul att man har valt att göra luckan till servicepanelen/ground crew panel, på höger luftkanal, öppningsbar. Men hela panelen ser ut att ha hamnat för långt ner på kroppsidan. Nedanför denna panel sitter ju luckan för åtkomst till trycktankningsanslutningen och på modellen ser det ut att bli lite väl trångt att få plats med denna lucka.

Det som hänger under kroppen är en Bombkapsel BK M90 Mjölner. JAS 39A/B/C/D kunde bära två sådana, fast då på balk 3 (längst in under vingen).

AGM-65 Maverick var aldrig implementerad på svenska 39C/D, sannolikt ej heller tjeckiska 39C/D. Dock använder ungerska 39C/D den, men då med en annorlunda lavett ("rälsen" mellan balk och vapen) än vad som ser ut att hänga på bilderna av modellen. Huruvida Sydafrika använder AGM-65 vet jag ej.

Lavetten till AMRAAM är nog ingen MML-lavett, utan den "vanliga" LAU-127/128/129 (Lavett 74/99).

Vingarna (de avlånga) på RB 98 IRIS-T ser ut att ha blivit lite väl korta. Men det kanske bara är en synvilla.

RB 15 känns sisådär. Rodren/fenorna på framkroppen känns som de har hämtats från RB 04.

Mycket klagomål och kritisk feedback från min sida. Dock tycker jag att det är trevligt att det äntligen har kommit en ny byggsats av JAS 39
Skriv svar