Vad planerar ni för 2013?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av Björn Fransson »

När jag kollar igenom mitt bokslut på In the works, slås jag åter av hur mycket mitt byggande styrs av infall. Om jag själv skulle försökt i förväg pricka in 2012 ärs byggen, hade jag nog inte ens satt en tredjedel (och att jag skulle bygga ett gäng Drakar är dessutom ingen högoddsare).

Trots det är tankarna i full gång inför det byggår som ligger framför oss. Men jag är också nyfiken på vad som rör sig hos er andra? Vad ligger i pipelinen för 2013 hos er andra? (Återkommer med mina egna tankar inom kort.)
Sentic
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 aug 2012, 09:14
Namn: Anders Sköld

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av Sentic »

Mitt mål är att komma tillbaka in i hobby.

Planen är att ändra byggområdet helt, från AFV till fartyg.
Än så länge har jag lyckats sätta ihop en tripitz 1/350 under julen. Så nu blir det till att måla under de veckor som följer.
Hoppas kunna börja med ett nytt bygge under påsk, då man har lite fler fria dagar att göra lite udda saker som hobby-bygge =)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av magnusf »

Samma här Björn, ren infallsbyggare! Ofta triggar jag på byggsatsen mer än på förebilden, Airfix släpplista under 2013 kommer nog att resultera i åtminstone något bygge (Lightning om den blir fin!)... I övrigt så ska jag bygga lite färdigt, mina tre Focke-Wulfar och mina två Spit 22/24. Och så är det en Phantom-kampanj på gång på Aeroscale i maj som jag tänkte hänga med på...

/M
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av Per K »

Jag planerar att bygga färdigt fler modeller än jag köper!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av magnusf »

Per K skrev:Jag planerar att bygga färdigt fler modeller än jag köper!
Jaha, och hur skulle det gå till :D ?

/M
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av SvenYoung »

För min del hoppas jag att kunna bygga klart fler modeller än 2012, dvs fler än 2. :-)

Det kan nog bli lite avsteg från "komfortzonen" (dvs pansar) också, får se hur det artar sig.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av Hobby-Importen »

Att sänka allt vad krav heter och bygga för att avsluta! Så Airfix, Matchbox, Heller och annat ska plöjas, jag ska acceptera att mörkgrön är mörkgrön och inte någon idiotnyans som bara en tillverkare i Japan tillverkar. Acceptera att mina ögonskador gör att jag inte kommer att se saker på det avstånd jag bygger, utan rycka på axlarna åt de spacklingsmissar jag kommer att se på en meters håll. Plöja undan i den myriad modeller jag har nästanfärdiga, som jag deppat ned på för alla missar, och inse att en halvfärdig modell är mer störande att titta på än en färdig halvtaskig modell. Jag ska börja ha kul igen, back to basic! :D

Fyra modeller ska bli avslutade under 2013, blir det fler, är det bra, fast jag antar att lite måste jag påbörja bara för att det är kul, för kommande utmaningar! ;)

Jens
Daedalus Models
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag brukar börja året med en tanke om vilka modeller jag ska bygga första halvåret, varpå den tanken måste revideras allteftersom.

Men planen som den ser ut just nu är i alla fall att bygga färdigt mina två Bf 110:or och OAF Tunnan till 08 Open.

Sedan vill jag bygga färdigt slagskeppet Ting Yuen till C4.

Och till sist vill jag färdigställa en Holt 15t Tractor med tillhörande 8" Howitzer för ett första världskriget-gruppbygge som jag leder över nätet. Kanske en Fowler Steam Traction Engine och Wireless Tank Mk I till samma gruppbygge.

Alla andra modeller som jag kan tänkas färdigställa under året blir nog infall. :)
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av olindau »

Ja det är ett helt kalenderår framåt, även om byggåren är brutna med 08-Open som brytpunkt.
Så fram till dess blir det några what-if Svenskt med några tunnor, en Mig 21, en Mirage F1 och en Matchbox Spitfire i 32.
Har jag tur så blir det nåt färdigt i 1/24 också. :D
Nån mer matchbox såsom Tempest och Siskin i 72 och en Dauntless i 32 som är "nästan" klar.

Efter Open när allt vad modeller heter står en upp i halsen är det kanske dags att sakta och försiktigt ta upp frankofilspåret.
Kittyhawks Jaguar A och Mirage F1 måste ju byggas , men även en utflykt i pansarträsket med Mengs AMX 30 och AUF1 står på listan.
När vi kommit dit så måste man ju fundera på nästa års Open Tema (det mumlas om Afrika dock inget bestämt) och
vi får väl se vad Lars B hittar på för tok tills dess. Är dock lite lockad av att bygga en båt till C4.
Sen får det väl bli Matchbox för resten och kanske en C-46 i Transair målning.

Planer har det alltid funnits, det kan ibland dock vara lite sämre med leveransen.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad planerar ni för 2013?

Inlägg av Björn B »

Planera? Det går inte. Jag får se vad för underliga saker som kommer inspirera byggandet.
Skriv svar