Varför blir det såhär?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Varför blir det såhär?

Inlägg av Fenix »

Varför hände detta?

Bild

Jag har penselmålat med Humbrol 21 sen sprayade jag med Humbrol 49.

Även tips hur man kan fixa detta på ett bra sätt är välkommet.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Varför blir det såhär?

Inlägg av magnusf »

Hej Christer!

1) Orsak: jag gissar att du målat andra lagret "för blött" så att lösningsmedlet gett sig på underliggande lager färg. Vad späder du färgen med?

2) Åtgärd: börja om. Varmt vatten och en tandborste för att få bort allt som är löst och sedan slipning med fint slippapper.

Rent generellt så kan man måla med nästan vad som helst på vilket underlag som helst så länge man målar riktigt tunna lager. Och som alltid i tveksamma fall så prova på något gammalt först!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför blir det såhär?

Inlägg av Björn B »

Sprayburkar brukar ha ett elakare lösningsmedel som kan lösa upp andra färger. Jag gissar att det är det som hände här.
Som sagt slipa eller Mr. Muscle ugnsrengöring för att tvätta bortm Humbrols enamel
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: Varför blir det såhär?

Inlägg av PeterSandh »

Har själv råkat ut för detta, surt!!! Humbrol hade ett tag klarlack, matt,halvmatt o blank, på spryburkar som INTE kunde användas tillsammans med deras enamelfärger, hur tänkte man där?? Har en gammal sprayburk med svensk varningsetikett för detta på locket. Jag är ganska säker på att dom som tillverkas idag (efter att Hornby tog över Humbrol) har annat innehåll och kan användas så som du gjort. Viktigt att du låter det penslade torka ordentligt innan du sprayar även med dom nya burkarna.

/Peter
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Varför blir det såhär?

Inlägg av Janne Nilsson »

Det som kan ha hänt är att underlaget inte har torkat ordentligt innan du sprayade på klarlacken?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Varför blir det såhär?

Inlägg av HenrikB »

Peter har svaret. Jag tittar på min burk 49 och på locket finns lappen "Do not overcoat enamel or water based paint". Jag har gjort exakt samma misstag för några år sen, det såg exakt likadant ut och jag har kvar burken bara för att påminna mig om att ta sådana varningar på allvar.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Varför blir det såhär?

Inlägg av Fenix »

Jag köpte burken ny i torsdags och den hade inte någon sådan varningskylt så det är väl så som de flesta sagt att färgen inte var riktigt torr.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: Varför blir det såhär?

Inlägg av PeterSandh »

Har tittat lite mer på det här och det visar sig att Humbrol, även efter att Hornby tog över, har två varianter av klarlack på sprayburk.

http://www.humbrol.com/paints/all-paint ... sultspage=

http://www.humbrol.com/paints/all-paint ... sultspage=


I en Hubrolannons i Airfix model World (November 2011) kan man hitta att Enamelsprayerna heter så här:

Gloss : AD6997
Matt : AD6998
Satin : AD6999

Har du penslat Enamel och sparayat med Acrylic så är det antagligen det som är anledningen till resningen.

/ Peter
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Varför blir det såhär?

Inlägg av Fenix »

magnusf skrev:Hej Christer!

1) Orsak: jag gissar att du målat andra lagret "för blött" så att lösningsmedlet gett sig på underliggande lager färg. Vad späder du färgen med?

2) Åtgärd: börja om. Varmt vatten och en tandborste för att få bort allt som är löst och sedan slipning med fint slippapper.

Rent generellt så kan man måla med nästan vad som helst på vilket underlag som helst så länge man målar riktigt tunna lager. Och som alltid i tveksamma fall så prova på något gammalt först!

Hälsningar

Magnus

Jag har aldrig spätt ut färg jag penslar. Ska man det? Och 49 Varnish använde jag humbrols egen sprayburk
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Varför blir det såhär?

Inlägg av Fenix »

När jag tänker efter så stod det på burken for Acrylic and Modelers spray på burken så risken är stor att det var sprayen för Akrylfärg. Tyvärr läste jag på burken noggrannare efter jag sprayat Draken. I Affären vart det bara "Ah 49 på Sprayburk den tar jag" mer än så läste jag inte så risken är stor att även min 35 som jag köpte på Spray är för Akryl den med. Får kolla det nästa gång innan jag använder den.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar