favoritspackel?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lasse
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:06
Namn: Lasse Högman
Ort: Stockholm

favoritspackel?

Inlägg av Lasse »

Jag håller på att dra igång ett byggprojekt (B35 Draken en bit ner i trådlistan) som kommer att kräva en hel del arbete med plasticard och mer spacklande & sliperi än något jag pysslat med förut.
Det jag använder i vanliga fall är Greenstuff (GF9 modellera & Citadell liquid gs), men tror inte att de kommer att fungera som jag vill för nya panellinjer och liknande. De blir väldigt lätt för mjuka för att ge en bra yta att finlira på (eller så gör jag bara fel..)

Så jag behöver förslag på mer kompakta men helst lättslipade spackel/fillers. Helst märken som går att få tag i över disk i stockholm.

Vad använder du, och varför?

/Lasse
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: favoritspackel?

Inlägg av Lars Befring »

tjockt Superlim och mikroballonger, härdar snabbt och beroende på hur mkt mikroballonger man har i blir det lagom slipbart/hårt

som alternativ till Mikroballonger kan man använda:

Talk/puder
bakpulver, har aldrig använt själv eftersom det är bikarbonat och jag har fått för mig att det kan reagera och bilda gas... men andra använder det med framgång.
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: favoritspackel?

Inlägg av BrianKuehn »

Intressant Lars!!

Hur använder man mikroballonger med tjockt Superlim?? Limmar man först och sedan fyller på eller använder man blandningen att limma med. Min begränsad intellekt får inte ihop detta... blir det inte lätt en pöl med smält plast??
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: favoritspackel?

Inlägg av Björn B »

Bild

Jag tillverkade den långa karossen av två korta som breddades och monterades ihop och fyllde skarvarna med superlim och bakpulver.

Bild

Jag la på lim först och sedan bakpulver men jag använde tunnt superlim.

Bild

Jag satte maskeringstejp på insidan av karossen för att få en slät yta och slippa slipa där, la sen på "spacklet" från utsidan. Dom fyllda skarvarna kan ses här.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: favoritspackel?

Inlägg av Robert A »

Testade denna nyligen då hobbybokhandeln hade fått in den:
http://www.hobbybokhandeln.biz/14126-pe ... putty.html

Lättslipad, vattenbaserad och krymper inte. Men för större springor är microballons ett alternativ eller Magic sculpt/tamiya expoxy putty.
Man får vara lite försiktig när man mixar microballons och superlim då det härdar extremt snabbt om man har i för mkt av pulvret.
Jag brukar mixa med ZAP Gap en typ av medium superlim.

//Robert
BrianKuehn
Inlägg: 167
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:53
Namn: Brian Kuehn
Ort: Handen, Stockholm

Re: favoritspackel?

Inlägg av BrianKuehn »

Var hittar man microballons??

Har funderat om man inte kan använda Snickerislip... har en gammaltub som jag tänker prova. Tunnan blir testföremålet...
Brian Kuehn
Vanlig, dödlig, störandetyp
There is nothing like the smell of Tamiya in the morning...
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: favoritspackel?

Inlägg av Björn B »

RC-flygarna använder det så en välsorterad hobbybutik kan ha det. Jag tror jag köpte min på Wentzels (men då var det för att göra snö)
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: favoritspackel?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Humbrols spackel för små arbeten, och för stora spackeljobb är Milliput vita spackel oslagbart!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
AndersN

Re: favoritspackel?

Inlägg av AndersN »

BrianKuehn skrev:Var hittar man microballons??
Biltema har..
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: favoritspackel?

Inlägg av Mats Averkvist »

Hagmans!
Skriv svar