favoritspackel?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: favoritspackel?

Inlägg av Andre B. »

Vid båtbyggen och reparationer (segelbåtar då skala 1/1) brukar jag blanda bas (polyester, vinylester eller epoxy beroende på båttyp) och microballonger först. Sen när jag fått den konsistens jag önskar tillsätter jag härdaren och rör runt. Polyester är svårast då man inte kan betsäma härdtid själv. Med epoxy kan man bestämma härdtiden beroende på vilen härdare man använder. Man bör dock alltid använda skyddsmask med lägst P3-filter. Man kan inte användavilken damsugare som helst heller då filtren på vanliga damsugare släpper igenom microballongerna. Bäst är att våttorka bort ev. spill.
De flesta båtttilbehörsaffärer säljer även mindre burkar med microballonger. Man kan även hitta det på en del windsurfingshopar.

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: favoritspackel?

Inlägg av Björn B »

Finns Hagmans akrylspackel fortfarande? Jag har inte sett det på ett par år.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: favoritspackel?

Inlägg av Öken-Erik »

Hagmans is da king! :-)

Jodå hagmans finns fortf, åtminstonde på Mekonomen men nu i ny förpackning, på min står det "Stålplast, Rapid Filler 1K"" (uppenbarligen specialfranmställd för pansarbyggare!). :-)

Öken-Erik

CU@C4
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: favoritspackel?

Inlägg av Anton »

Jag föredrar Plastic Paddings 2K finspackel PP100. Lätt att slipa, härdar ganska fort och är lätt att smeta ut.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: favoritspackel?

Inlägg av Andre B. »

Använder gärna PP100 sjäv. Känner dock ibland att ytorna måse slipas innan spackling alterniativt grundmålas. Annars släpper spacklet.
Såg i Ullared annars ett sprutspackel på sprayflaska. Har inte hunnit testa det än men kändes rätt intressant.
Har känt behovet av att kunna lägga tunnare lager ibland vid vissa byggen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar