Dekalark med träimitation...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Dekalark med träimitation...

Inlägg av Andre B. »

Hej!
Har läst om dekalark med träimitation. Passar till exempel när man bygger Albatrosser och andra dubbeldäckare från flygets barndom. Finns dylika dekalak att köpa i Sverige eller... ? Fick en lite idé... *s*
Mvh. Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersN

Re: Dekalark med träimitation...

Inlägg av AndersN »

Vet ej om det finns här, men jag kan varmt rekommendera HGW, om det är deras ark du syftar på.
http://www.hgwmodels.cz/
Enklast är att skicka ett mail med din beställning så får du en summa och paypaladress. De skickar rekommenderat och snabbt går det.

/Anders
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Dekalark med träimitation...

Inlägg av Pål Björkman »

HGW, Uschi Van der Rosten och Nordland Models har alla bra alternativ. HGW har flera varianter och dekalen läggs på ljust målat underlag. De har oxå skräddarsydda set både i 1/48 och 1/32-

Bild

Eduard Oeffag 153 under påklädning.

/Pålle
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dekalark med träimitation...

Inlägg av Andre B. »

Helt klart ett snyggt bygge. Det jag söker är dock inte direkt plywood även om jag kan ha användning av det med. Är lite mer på jakt efter typ 2tum4:a i 1/72... *ler lite hemlighetsfullt*
Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dekalark med träimitation...

Inlägg av LarsaQ »

Annars kan du "köra" oljefärg på en bas av Tamyia eller Humbrol, igentligen ganska enkelt när man fått upp snitsen och billigare blir det med.Du kommer säkert att få problem med endel detaljer som ska kläs in så som propeller och inredningsbur.
Du kan hitta "trä"dekaler lite varstans, Nordland models som Pål skrev, även jadar i polen och Hannants i england, tror även att Virago här i landet har något med.

LarsaQ
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Dekalark med träimitation...

Inlägg av Robin Nilsson »

Andre B. skrev:Helt klart ett snyggt bygge. Det jag söker är dock inte direkt plywood även om jag kan ha användning av det med. Är lite mer på jakt efter typ 2tum4:a i 1/72... *ler lite hemlighetsfullt*
Mvh. Andre
Trätunna ?
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dekalark med träimitation...

Inlägg av LarsaQ »

:lol: :lol: Jo,den tanken passerade mig med :lol: :lol:
Skalamässigt är det nog ingen större skillnad.
LarsaQ
LarsaQ
Inlägg: 236
Blev medlem: 12 feb 2012, 09:27
Namn: Lars Qvarfordt
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dekalark med träimitation...

Inlägg av LarsaQ »

Skrev ju lite om träådring i olja, här finns en eller två bilder.
Bild

WnW Roland med gul okra och bränd umbra.

Innerramen till Wnw Harry Tate
Bild

LarsaQ
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Dekalark med träimitation...

Inlägg av Andre B. »

Robin Nilsson skrev:
Andre B. skrev:Helt klart ett snyggt bygge. Det jag söker är dock inte direkt plywood även om jag kan ha användning av det med. Är lite mer på jakt efter typ 2tum4:a i 1/72... *ler lite hemlighetsfullt*
Mvh. Andre
Trätunna ?
Robin, nu får du gärna vara tyst... *s*

Vänligast Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar