Sammanställning ritnigsunderlag Bismark/Tirpitz

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart

Sammanställning ritnigsunderlag Bismark/Tirpitz

Inlägg av Lennart »

Jag har enkelt sammanställt bilder på samtliga ritningar A1 format)(14 st) för Bismark/Tirpitz .Om någon vill ha någon enkild detalj ,eller specifik blid ritning så skall jag försöka hjälpa till. Det är kopior från varvsritningen på fartygen,samt ett mycket rikt detaljunderlag .Samt att en av det fyra böckerna innehåller mycket fina extrema detaljbilder på all beväpning plus byggnationer och struktur.Många bilder,men hör av er om ni vill ha något specifikt,dessa bilder är ju bara för att visa underlaget som sagt.MVH/ Lennart
Bild
http://s14.postimage.org/hzmibbe9d/image.jpg
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[imghttp://s7.postimage.org/oog9zy5ej/image.jpg][/img]
Bild
Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Sammanställning ritnigsunderlag Bismark/Tirpitz

Inlägg av Ulf Lundberg »

Häftigt referensmaterial!
Jag är glad att jag redan byggt Bismarck.
Problemet med sånt här material är att det gör byggandet förbålt jobbigt.
Det blir så mycket man måste fixa.
Uffe
Lennart

Re: Sammanställning ritnigsunderlag Bismark/Tirpitz

Inlägg av Lennart »

Du har helt rätt Ulf,men jag nöjer mig med att ha komplett uppsättning ets för min Tirpitz. Böcker och ritningar är ju skoj att ha bara för att det är vackra att titta på.
Och läsa är ju aldrig fel. Men skulle man ens försöka bygga det detaljer som bilder och ritningar innehåller,då blev man nog aldrig färdig.Jag har min Tirpitz modell som en riktig långkörare,och försöker göra det bästa som jag kan av henne. Lennart
Arne
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 jul 2022, 19:31
Namn: Arne Havnen

Re: Sammanställning ritnigsunderlag Bismark/Tirpitz

Inlägg av Arne »

Hej Lennart..
Går dessa ritningar att köpa? mvh Arne
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Sammanställning ritnigsunderlag Bismark/Tirpitz

Inlägg av Lennart 12 »

Hej Arne. Beklagar mitt sena svar, har inte kunnat logga in på grund av datastrul , som nu den gode Magnus F har hjälpt mig med.

Ritningsunderlaget fanns i tre olika häften , om Tirpitz, som jag köpte för bygget av modellen. Jag fick den aldrig färdig byggd, och sålde samtliga häften med tillhörande ritningar för flera år sedan. Minns ej namnet på förlag eller utgivare, men det finns många här på foumet som kan både Tirpitz och sådant bättre, eller så kan du kanske leta på nätet ? Lycka till //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Sammanställning ritnigsunderlag Bismark/Tirpitz

Inlägg av Lennart 12 »

Kan ha varit Kagero ? //Lennart
Bask
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jul 2022, 14:23

Re: Sammanställning ritnigsunderlag Bismark/Tirpitz

Inlägg av Bask »

Det är AJ Press ritningar.
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Sammanställning ritnigsunderlag Bismark/Tirpitz

Inlägg av Lennart 12 »

Helt rätt Bask, nu kommer jag i håg dem. Tack för klargörande.
//Lennart
Skriv svar