Ny Gladiator?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Ny Gladiator?

Inlägg av Björn Fransson »

Airfix julkalender har tidigare antytt att en Gladiator är på gång. Det här smakprovet på boxarten skapar ju onekligen viss nyfikenhet bland oss som gillar blågula flygetyg. För vilka andra länder har haft vita siffror på grönmålad kärra?

Bild

Och oavsett om det är kronor med i lådan eller inte, vore det ju mumma med en ny J 8!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny Gladiator?

Inlägg av Stellan »

Belgarna hade vita nummer också.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ny Gladiator?

Inlägg av Björn Fransson »

Fast belgarnas siffror satt inte på sidorodret väl? Nåja, strunt samma, dekalerna är nog inte användbara även om de är svenska. Typsnittet är ju fel på bilden. Viktigast är om det kan bli en Gladiator i klass med deras nya Swordfish.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny Gladiator?

Inlägg av Stellan »

På de olika illustrationer jag sett har numret suttit på fenan alternativt rodret och jag antar att dessa illustrationer är utformade efter foton. Men man kan ju aldrig veta. Svårt att se vad det är för kulör på Airfix bild, kan till och med tolkas som något fläckigt?
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Ny Gladiator?

Inlägg av Mats Averkvist »

Gladiatorer i skala 1:72 finns det väl nog av.. Heller/Revell, Sword och möjligen någon till... + ännu en som är på gång från någon annan tillverkare.

Nej, Airfix Gloster gladiator i skala 1:24 vill vi se !!! :idea: 8-)
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ny Gladiator?

Inlägg av Björn Fransson »

Fast Hellers är ju en raritet numera, formarna lär vara försvunna. Revells är gamla Matchbox som visserligen är hyfsad men i enklaste laget. Så en ny 1/72 under hundralappen skulle jag inte tacka nej till.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ny Gladiator?

Inlägg av Henrik R »

Björn hur är det med gladiatorer i 1/48 som man kan bygga en J8 av? Finns det nån som är bra?
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ny Gladiator?

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:På de olika illustrationer jag sett har numret suttit på fenan alternativt rodret och jag antar att dessa illustrationer är utformade efter foton. Men man kan ju aldrig veta. Svårt att se vad det är för kulör på Airfix bild, kan till och med tolkas som något fläckigt?
Ja... eller också är det någon slags vädring. Men typsnittet är ju inte svenskt och Airfix brukar numera ha åtminstone hygglig koll på det, så det kanske inte är några kronor med i lådan. Viktigast är att den är ny, så att det inte är en reboxing av deras gamla ök där piloten var ihopgjuten med kroppen och skallen därmed delad i två delar. :)

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ny Gladiator?

Inlägg av magnusf »

Henrik R skrev:Björn hur är det med gladiatorer i 1/48 som man kan bygga en J8 av? Finns det nån som är bra?
Nu är ju jag inte Björn men jag tar mig friheten att svara ändå: det finns en mycket fin Gladiator i skala 1/48 från Roden, kolla här till exempel: http://www.internetmodeler.com/2007/feb ... diator.php. Recensionen är från 2007 men modellen borde vara i alla fall tio år gammal vid det här laget. Jag är förvånad över att jag inte sett den byggd oftare!

Din nästa Henrik?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ny Gladiator?

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik R skrev:Björn hur är det med gladiatorer i 1/48 som man kan bygga en J8 av? Finns det nån som är bra?
Roden har gjort ett par som lär vara bra. Har varken byggt dem eller tittat i lådan, men med lite jobb kan de nog bli riktigt fina. Deras Mk II borde kunna bli en svensk rakt ur lådan, även skidorna är med, liksom dekaler till (även hemvändarmålningen) en J 8 från F 19. Läs Brett Greens inbox review här: http://kits.kitreview.com/gladiatormkiireviewbg_1.htm
Skriv svar