Hugg här skyltar på Viggen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hugg här skyltar på Viggen

Inlägg av Björn B »

Dom tidiga prototyperna ser ut att ha samma Hugg Här skyltar som Draken hade tidigare. Dvs en rund cirkel i rött med röd text.
Senare fick Viggen en röd kvadrat utanför cirkeln och det ser ut som det är någon text också. Vet någon exakt hur den märkningen ser ut eller vilken text den har?
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Hugg här skyltar på Viggen

Inlägg av Mats Averkvist »

Når vi snakker om prototyp -1 så är det väl snarare "såga här" skyltar som skall på... :lol:
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hugg här skyltar på Viggen

Inlägg av Björn Fransson »

Är det inte bara så att det är en röd kvadrat runt samma märkning? Dvs att texten är "Hugg här"?
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: Hugg här skyltar på Viggen

Inlägg av Fredrik Astlid »

Hugg här i den modernare versionen är bara en röd kvadrat med vit kant och texten HUGG i vitt
HÄR
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Hugg här skyltar på Viggen

Inlägg av bergwall »

Jag tror det är som Björn beskriver, dock så har jag sett att den röda fyrkantiga inramnigen är dayglo/antikollisionsfärg runt den röda ringen. Du kanske har koll på resten men jag tror även att FARA-märkena på luftintagen var av den äldre modellen, gula med röd inramning och röd text, kan dock inte säga om det är den stora eller mindre modellen, men troligtvis den större.

Hade inte prototyperna stora bukfenan också, den som var högre i bakkant, de som man vanligtvis endast kan se på SK 37?

/Robert
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hugg här skyltar på Viggen

Inlägg av Björn B »

Tack för svaret. Det dyker upp mer saker hela tiden. Nu måste jag kolla upp bukfenan. Det var något jag inte hade hört förut.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hugg här skyltar på Viggen

Inlägg av Björn Fransson »

Jo, det stämmer, det är den stora bukfenan.

Bild
Skriv svar