Grönmålad Lansen med blått roder?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av Andre B. »

Hjälp, kan inte hitta min Lansen bok men vill ändå minnas en eller flera maskiner, grönmålade med mörkblå roder.
Tänkte måla min Lansen med blått roder men grönmålad för övrigt. Men nu blev jag lite tveksam då jag inte hittar någon individ som av målad så. Minns jag alldeles fel?

Mvh. Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Holmqvist
Inlägg: 203
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:30
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av Jan Holmqvist »

Är det denna du är ute efter?

Kolla även variationerna på radom och fenspets.

Bild
mvh, Janne
IPMS Sydost
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av Andre B. »

Helt rätt, en av de bilder jag ville minnas. Den ger ju ett sån mångfald av variationer så det bler verkligen inte lättare att bestämma sig för någon speciell individ. *s*

Är det ett "D" som är målat på den första maskinen? Jag kan tänka mig att de maskiner med ljusa nosar har glasfiberorange nosar. Men bandet efter nosen är det rött, blått eller... ?

Är maskinerna från både F6 och F7 med tanke på märkningen för övrigt? Vågar man gissa att H Harald är från F7 eller... ?

/Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av Björn Fransson »

Andre B. skrev:
Är det ett "D" som är målat på den första maskinen? Jag kan tänka mig att de maskiner med ljusa nosar har glasfiberorange nosar. Men bandet efter nosen är det rött, blått eller... ?

/Andre
Bandet är samma färg som bokstaven på fenan. En snabb jämförelse med kronmärket visar på att både bandet och D troligen är röda. Sedan är det ju omtvistat om fenorna verkligen är blå på det här fotot (eller om de någonsin har varit det). Men vi kanske inte ska öppna den diskussionen igen. :)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av Andre B. »

Öppna diskussionen igen om blå fenor? Varför inte *skratt*

Hittade just min Lansen bok. På sidan 180 finns där en bild på några A 32A Lansen från F 17 under besök på F 5. Flygplanen, Röd Ivar, Röd Kalle och Blå Kalle är grönmålade men har fortfarande de leveransmålade blå fenorna om man får citera texten... *ler*

Nu var jag ju sugen på en grönmålad Gul Helge, Gul Gustav typ. Skulle vara snyggt med svart nos och gult nosband ihop med de blågula kronmärkena och den mörkblå fenan. Undrar om det går att hitta en sådan individ? Men om man får tro Lansenboken så blev i alla fall 32013 (rI), 32103 (rK) och 32067 (bK) målade gröna och fick behålla de blå fenor de hade vid leverans...

Men för diskussionens skull så kanske man ändå skall bygga en grönmålad Gul Helge med mörkblå fena?

Mvh. Andre´

Ps.
Såg någon bild på en metallren Lansen där man skulle kunna ljuga till det att den var ljusgrå med vit undersida. Påminner lite om Draken... *skratt*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av Andre B. »

Björn Fransson skrev:
Andre B. skrev:
Är det ett "D" som är målat på den första maskinen? Jag kan tänka mig att de maskiner med ljusa nosar har glasfiberorange nosar. Men bandet efter nosen är det rött, blått eller... ?

/Andre
Bandet är samma färg som bokstaven på fenan. En snabb jämförelse med kronmärket visar på att både bandet och D troligen är röda. Sedan är det ju omtvistat om fenorna verkligen är blå på det här fotot (eller om de någonsin har varit det). Men vi kanske inte ska öppna den diskussionen igen. :)
Nej, jag avsåg den första maskinen från F6 som saknar bokstav på fenan. Men med lite god vilja skulle man kunna tolka det som man målat ett D på nosen...

/Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av PederT »

Hej!

Jag har byggt en 32:a som jag hade just detta foto som förlaga till. Det blev blev rD från F7. Du hittar bilder på bygget på sidan 10 i "In the works" på detta Forum.

//Peder
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av Andre B. »

Rörande fenan så var ju spetsen omålad? Var den väldigt i väldigt blankaluminium eller... ? Den känns oftare "vitare" än övriga flygplanet på de maskiner som var omålade men hade en blå eller grön fena? Eller anses det rätt att måla fenspetsen i samma aluminum som övriga metallrena ytor (om man bortser från preshading, vädring mm?

Om man målar en grön maskin med blå fena typ F17 gH så borde den ju vara relativt fräsch och inte lika vädrad som andra sena gröna Lansar...

/ Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av Emil Lindberg »

I fentoppen satt sannolikt en antenn "inbakad". Därför bör fentoppen ha bestått av glasfiberlaminat eller något plastmaterial, eftersom en "klädsel" av metall borde ha försämrat antennens prestanda/funktion. Sannolikt var fentoppen målad med vit täckfärg, vilket sedan ändrades till svart.

Även fentoppen på Viggen, Gripen och säkerligen många andra svenska och utländska stridsflygplan innehåller en antenn och är därför gjorda av t.ex glasfiberlaminat.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Grönmålad Lansen med blått roder?

Inlägg av Andre B. »

Emil Lindberg skrev:I fentoppen satt sannolikt en antenn "inbakad". Därför bör fentoppen ha bestått av glasfiberlaminat eller något plastmaterial, eftersom en "klädsel" av metall borde ha försämrat antennens prestanda/funktion. Sannolikt var fentoppen målad med vit täckfärg, vilket sedan ändrades till svart.

Även fentoppen på Viggen, Gripen och säkerligen många andra svenska och utländska stridsflygplan innehåller en antenn och är därför gjorda av t.ex glasfiberlaminat.
Det köper jag. Har alltid tyckt att fentoppen är just vit så det känns inte fel att måla den vit.
Framkanten på fenan är väl annars aluminium?

/Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar