Jämtlands landskapsvapen i 1/72?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
HasseL
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 apr 2012, 22:23

Jämtlands landskapsvapen i 1/72?

Inlägg av HasseL »

Jag håller på att bygga en J35D Draken från F4 Frösön. Finns det några dekalark där Jämtlands landskapsvapen finns med?
Jag har hittat Hobbycenters J21-ark men där finns bara två, skulle vara roligt att hitta något ark med fler då jag har fler F4-maskiner i byggkön!

MVH

Hasse
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Jämtlands landskapsvapen i 1/72?

Inlägg av Mats Averkvist »

Det finns på Specialtrycks Tunnan-ark har jag för mig...
Per K
Inlägg: 174
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:58

Re: Jämtlands landskapsvapen i 1/72?

Inlägg av Per K »

Hellers Tunnor i 1/72 har väl jämtlands vapen på sig, om det är samma som satt på Drakarna så borde det väl finnas en väldig massa sådana out there efter den beryktade utdelningen på C4.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Jämtlands landskapsvapen i 1/72?

Inlägg av Emil Lindberg »

Det finns sådana på
http://www.rbdstudio.se/Instruktion72J%2026%20Del1.html
Men om det är rätt storlek vete katten
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Jämtlands landskapsvapen i 1/72?

Inlägg av bergwall »

Hej
Jämtlandsvapnet på Mustangdekalerna är rätt storlek för de standardiserade flottiljvapnen som fanns för många flottiljer (introducerades troligtvis tidigt 50-tal) dvs 455 mm höga. (c:a 6.3 mm i 1/72) . Om det är den varianten som prydde vit Adam och vit Bertil (J 26) är en annan femma, troligtvis var det en tidigare variant med rak botten och "spretig" krona (likt F21s tidiga variant) men bilderna är för dåliga för att säga något säkert.

Jag får nog påstå att Mustang-dekalernas jämtlandsvapen är bättre än det jag klämde dit på Hobbycenters J 21-arke, där är det gult istället för guld.

Hälsningar
Jämten Robert
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Jämtlands landskapsvapen i 1/72?

Inlägg av Mats Averkvist »

Per K skrev:Hellers Tunnor i 1/72 har väl jämtlands vapen på sig, om det är samma som satt på Drakarna så borde det väl finnas en väldig massa sådana out there efter den beryktade utdelningen på C4.
Jämtlandsvapnet på Hellers Tunnan-ark är inte bra nog! Dessutom undrar jag nog om det inte är något för stort...
Skriv svar