Svenska siffror i 1/32?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Svenska siffror i 1/32?

Inlägg av Stellan »

Jag har Flying colors kronmärken i 1/32, men finns det tjocka flottiljsiffror och stationsdito i denna skala? Måste jag dra upp och skära schablonder för detta? Sk 11 är på gång vad det lider...
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Svenska siffror i 1/32?

Inlägg av Mats Averkvist »

Silverdope, Röd/gul eller svart-grå/orange?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska siffror i 1/32?

Inlägg av Stellan »

Mats Averkvist skrev:Silverdope, Röd/gul eller svart-grå/orange?
Förmodar att det är målningen på Sk 11 du menar, inte siffrorna :) Blir nog en röd/gul, men jag är sugen på grå/orange också... vi får se.
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Svenska siffror i 1/32?

Inlägg av Mats Averkvist »

Ok, röd/gul maskin.
Före eller efter 1935?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska siffror i 1/32?

Inlägg av Stellan »

Om det det blir röd/gul så blir det efter 35.
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Svenska siffror i 1/32?

Inlägg av Mats Averkvist »

Då skall alltså kronmärket vara 800 mm på vingarna och 500 mm på kroppen. Kropppsmärket finns på Specialtrycks ark 006, men de till vingarna har jag inte hittat.
Siffrorna 250 mm höga, feta finns på Specialtryck ark 015 och möjligen också på Flying Colors ark 48010 eller 72010 kanske...
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska siffror i 1/32?

Inlägg av Stellan »

Hehe, det gäller att hålla tungan i munnen då det gäller svenska Tiger Moth. Sk 11 verkar ha varit ett totalt sammelsurium vad det gäller målning och märkning. De individer jag siktar på är 69-8 i gult/rött med vita koder på roder och nos, blått kronmärke på kropp och mest troligt med gul ring under vingen. Bild på denna finns i Flygplansritningar 1 och i Kronmärkt. Alternativt blir det 69-(8?) i orange/pansargrått med vita koder på nos och roder och kronmärke med gul ring. Bild på denna finns i SFF:s bildarkiv. Jag har fått hjälp med koderna nu så jag tror allt kommer att lösa sig. Dags att försluta kroppen och gå vidare innan man blir tokig på heltid.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar