Merkava wear n' tear?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Merkava wear n' tear?

Inlägg av Urban Gardini »

Ska till och börja med Academy's Merkava III och tänkte försöka bygga så billigt som möjligt, dvs OOtB men har införskaffat hamstersand till den i alla fall till den hemska kostnaden av 5:- för en skopa. Banden är i vanlig ordning som de brukar på en Academy, direkt usla men jag ska försöka använda dem ändå. Men min fundering är hur pass slitna de är/var. Chippar färgen mycket eller är den hållbar? Målar Israelerna om sina vagnar ofta eller inte?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Merkava wear n' tear?

Inlägg av Erik_G »

Jag kan inte påminna mig att de brukar se så slitna ut, i alla fall inte på håll. Men samtidigt så används de ju skarpt i stadsmiljö, och då skrapar man ju alltid emot saker, plattar till bilar etc, så det lämnar nog sina spår. Dock brukar ju Merkavorna vara ganska så dammiga, så mycket av skavankerna döljs nog under sanden. Moderna Merkavor är ju olivgröna, men ser ändå sandbruna ut på många bilder.

/E
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Merkava wear n' tear?

Inlägg av Urban Gardini »

Tackar! Tänkte testa Lifecolor för första gången genom att använda deras UA035 (FS36134) Israeli Sandgrey 1982
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Merkava wear n' tear?

Inlägg av Robin Nilsson »

Det kanske finns något matnyttigt på denna web-plats?
http://idfmodelling.free.fr/refvehicle.html
/ Robin
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Merkava wear n' tear?

Inlägg av Jens Tornblad »

Academys Merkava III är en prototyp så jag tänkte inte vädra så mycket på den förutom damm. Antislipen gjorde jag med Vallejo och vetemjöl. Måla en sektion i taget och strö sen vetemjöl över.
En obyggd modell är också en modell...
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Merkava wear n' tear?

Inlägg av Urban Gardini »

Robin Nilsson skrev:Det kanske finns något matnyttigt på denna web-plats?
http://idfmodelling.free.fr/refvehicle.html
/ Robin
Ska kolla upp den sidan, tackar!
Jens Tornblad skrev:Academys Merkava III är en prototyp så jag tänkte inte vädra så mycket på den förutom damm. Antislipen gjorde jag med Vallejo och vetemjöl. Måla en sektion i taget och strö sen vetemjöl över.
Tackar! Det visste jag inte, då blir det ju ännu enklare att vädra den.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Jesper
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:03
Namn: Jesper Bardhamre
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Merkava wear n' tear?

Inlägg av Jesper »

Jag brukar spara ner sköna bilder när jag hittar såna på nätet och jag råkar faktiskt ha några riktigt trevliga sådana på nån slags Merkava. Vilken version det är har jag dock ingen aning om, men förhoppningsvis får användning för dem iaf.

Bild

Bild

Bild

Bild
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Merkava wear n' tear?

Inlägg av Erik Liljegren »

Erik_G skrev:Jag kan inte påminna mig att de brukar se så slitna ut, i alla fall inte på håll. Men samtidigt så används de ju skarpt i stadsmiljö, och då skrapar man ju alltid emot saker, plattar till bilar etc, så det lämnar nog sina spår. Dock brukar ju Merkavorna vara ganska så dammiga, så mycket av skavankerna döljs nog under sanden. Moderna Merkavor är ju olivgröna, men ser ändå sandbruna ut på många bilder.

/E
Är dom det? Israeliskt pansar och fordon är väl sandbruna (ungefär Humbrol 84) idag. I diskussioner på IDF-in-scale.com är israelerna där tvärsäkra på att IDF har använt samma färg sedan sent 70-/80-talet, en mörkare sand-grå-brun färg lik Humbrol 84 (tex Michael Mass på IDF:s pansarmuseum, "There is no Gray, or as I've heard sometimes, green, in the Tank colors"). Bilderna längst ner på länken ovan (de från Eurosatory) visar nog rätt bra vilken färg de har. Se även här: http://idf-in-scale.com/forum/phpBB3/vi ... =55&t=1732 .
Det finns många foton på israeliska fordon i tex Libanon 1982 och efter som verkar visa dem i nästan Panzer grau men de ska tydligen inte vara i den färgen. Varför fotona ser ut som de gör vet jag inte.

För mina IDF-fordon använder jag uppljusad Tamiya XF-62 Olive drab för 1956, Tamiya XF-57 Buff för 1967 och 1973 och en brunare/mörkare mix för modernt (egentligen bara en Merkava IV som jag inte målat än...). För en modern Merkava skulle jag utgå från Tamiya XF-49 Khaki och mixa den så att den går åt Humbrol 84.

Det finns många bilder på Merkava 3 här: http://idf-in-scale.com/forum/phpBB3/vi ... 90906c2caf
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Merkava wear n' tear?

Inlägg av Erik_G »

Den israeliska färgen är skitsvår att bestämma, dels har den ju ändrats under tiden, från att först ha varit olive drab (eftersom vagnarna levererades mestadels OD) till sand till.. ja..
Bilder som visar nya eller nymålade vagnar visar något som tveklöst ser grönt ut, men med en liten dragning åt det grå hållet. Men så fort vagnen varit ute och luftat sig så blir färgen nedtonad av sanden. När vi dessutom lägger på solens verkan så blir den ju blekare. Sen är det tydligen så att man även blandar lite lokalt för att anpassa vagnarna efter rådande terräng, i alla fall enligt den merkava-bok jag har, som ägnar ett helt kapitel åt just färgfrågan. Tittar man på gamla foton på t.ex pattonvagnar så ser de ju nästan blåa ut ibland. Lite får man nog skylla på färgstick på gamla foton.
Men även om det är omöjligt att fastställa "rätt" färg, så ger ju detta modellbyggaren en enorm frihet. En Merkava är rätt, vare sig den är sandbrun eller mörkgrön eller rent av grå..
Om jag hinner ska jag kolla upp vad boken säger. Men googlar man på t.ex Merkava IV, som ju ger störst chans att hitta något nymålat, så hittar man ju inte en bild som visar samma färg, utan just toner från grönt till brunt. Visst kan färgstick och sådant spela in, men i brist på riktiga merkavor (Stefan!) så är det vad vi har att kika på och jämföra med.
Jag är därtill inte färgfaschist, utan mer färgrealist. Om vi har ett exakt färgprov kan vi vara 100% säkra att vagnarna INTE har just den färgen. :-)

/E
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Merkava wear n' tear?

Inlägg av Erik Liljegren »

Jag är inte heller färgfascist (fast bara lite...) men jag brukar försöka hålla mig i någorlunda rätt härad. Just fordon ger en rätt mycket frihet när det gäller färgval men ändå försöker jag få så rätt färg som möjligt från början. Vad jag brukar utgå ifrån är att foton och museivagnar är dåliga exempel eftersom foton inte återger rätt nyanser och museivagnar ofta är ommålade lite hur som helst. Sedan hänger det också på vad det är för typ av färg, vem som applicerar den och var. Jämför amerikanska och brittiska fordon i Irak tex, amerikanska var fabriksmålade med tvåkomponentsfärg och brittiska målade på plats med temporär färg (TCC) så efter 6 månader ser brittiska vagnar väldigt slitna ut.

Helt rätt, IDF:s färger är svåra att bestämma ibland men ändå verkar det vara bara tre färger: Olive drab till ca 1961-62 (ofta originalfärgen, amerikansk eller fransk färg), efter det en ljusare sandgrå åt khaki drill-hållet och från cirka 1975-80 en mörkare, mer gråbrunaktig sandfärg. Men jag har inte specialstuderat just IDF:s färger utan går på vad andra har gjort. Någon (John Myszka?) hade en webbsida med inscannade färgchips tagna från israeliska fordon men nu hittar jag den inte, men det var dessa tre färger.

För en Merkava III skulle jag utgå från Tamiya Khaki och mixa den så den blir mer gul-grå, lite åt det hållet som färgbilderna här och från Eurosatory visar. Sedan kommer ju vädring mm uppe på det. Men jag skulle inte använda någon grön eller olive drab.
Skriv svar