Metallyta eller målat?!?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Metallyta eller målat?!?

Inlägg av CanDid »

Hej,

Jag har fått intrycket att många flygvapen valde att använda bar metall eller målat med metallfärg under åren efter 2VK. Tunnan, Sabre, MiG-15 osv. Många av dessa plan finns även med camouflage, men jag får ett intryck av att det är något som skett efterhand. Min fundering är när NATO/WP började måla metallplanen?

/Fred
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Metallyta eller målat?!?

Inlägg av Stellan »

Inget årtal att ge men jag får intrycket att WP var mycket senare generellt med att måla sina plan i olika camouflage. Sedan beror de väl på vilken uppgift respektive typ hade. Ett hangarfartygsbaserat flygplan har nog alltid varit målat på ett eller annat sätt som skydd mot saltvatten. USAF behöll väl sina plan metallrena betydligt senare än exempelvis europeiska länder. RAF tror jag nästan alltid målat sina plan beroende på typ. Ett undantag var väl EE Lightning. Ett snabbt men kanske inte 100%-igt helt rätt svar...

Hade du någon djupare skäl till frågan eller var det bara något som slog dig helt plötsligt?
Stellan Schroeder Englund
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: Metallyta eller målat?!?

Inlägg av CanDid »

Meteor och Lightning har jag sett metallrena annars håller jag med om att britterna målade, företrädesvis i sitt grågröna, åtminstone på stridsflygplan.

Rörande USAF har jag ett intryck av att det böjade målas camouflage i mitten på 60-talet men för WP senare än så, typ 70-talet.

Är väl mest en nyfiken fråga i syfte stt kunna identifiera vilken tidsperiod olika plan är ifrån.
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Skriv svar