Tändkablar??

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jesper Barkman
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jan 2012, 21:07
Namn: jesper B

Tändkablar??

Inlägg av Jesper Barkman »

Hej alla byggare i höstmörkret!

Bygger en Tamiya A6M5 1:32. Inget höghastighetsbygge precis. Nu tycker jag mig ha kört fast i skapandet av ett trovärdigt tändkabelpaket till motorn. Visst, det finns Eduards fotoets, men jag vet inte om det gav mig rätt känsla för de var platta folie bitar. Blytråd finns och har införskaffats men jag vet inte hur jag ska få till det så det blir snyggt.
Har någon sett nått inspirerande tips någonstans, eller kanske har egna erfarenheter av detta?

Hälsningar
Jesper
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Tändkablar??

Inlägg av Håkan F »

Borra hål i fördelare och tändstift.
Om möjligt så hitta referensfoton på hur kabeldragningen varit och försök efterlikna den med "häng" och fästpunkter.
Blytråd låter dig forma kablen bra utefter motorn men se upp så du inte klämmer bort rundheten eller böjer av den.
Limma försiktigt alternativt lite för mycket så att limmet kan bli en avslutande hatt (just nu glömt det riktiga namnet, tändhatt är väl någonting annat) på kabeln.
mvh / Håkan F
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tändkablar??

Inlägg av Robin Nilsson »

Något som kan ge bra häng och kabelaktig spänst är de tunna gummitrådar
som används i resårer (svarta strumpor, svarta resårband).
Skulle tro att de dock är svårare att limma på plats men med borrade hål
så borde det gå, ta lite för stort borr och fyll mellanrummet (efter att
gummitråden stoppats in i hålet) med tunnflytande CA-lim, det ska dra in med kapilläreffekten
Jesper Barkman
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jan 2012, 21:07
Namn: jesper B

Re: Tändkablar??

Inlägg av Jesper Barkman »

Ok go vänner, jag bugar och tackar för tipsen.
Jakten på referensbilder på nätet är i full gång. Så snart är det väl bara at spotta i nävarna... eller kanske får det bli att ta på silkesvantarna och varsamt försöka få till det.
Eftersom jag aldrig försökt mig på detta tidigare ska det bli spännande och se hur det slutar.
Finns det reservmotorer att få tag på??
/ Jesper
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Tändkablar??

Inlägg av Lars Befring »

Jesper Barkman skrev:Finns det reservmotorer att få tag på??
/ Jesper
Jepp!!!

CMK

Länk: Bild

så det är bara att köra på!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Jesper Barkman
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jan 2012, 21:07
Namn: jesper B

Re: Tändkablar??

Inlägg av Jesper Barkman »

Strålande!!
Tur att CMK har några kvar. Beställer nog en på direkten, ifall att...

Vet Du, eller någon annan om det går att få fram valda delar ur Tamiyas gjutstammar??

/jesper
Skriv svar