Airbrushtrubbel

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan Kjellin
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 mar 2012, 21:10

Airbrushtrubbel

Inlägg av Johan Kjellin »

Hej!

Har slagit näven i bordet och bestämt mig för att börja med airbrush. Har tidigare (läs för 10tal år sedan) använt en Badger 200 med burk under och med Italeri kompressor, dock blev jag aldrig klok på den. Dammade av denna igen och rengjorde alltihop (thinnerbad under natten för metalldelarna) samt såg till att den kunde spruta vatten. Köpte till faskkolor från hobbex mest för att pröva, men där tog det stopp. Det kommer sporadiskt färg med sprutstänk var tredje sekund som sabbar allt, samt att man måste ha nålen Max urskruvad för att det ens ska komma något. Dock kan man se en tunn hinna ha bildats på de delar man prövar på. Dock väldigt tunn.

Vad gör jag för fel? Är färgen för fet? Står att man kan blanda ut en burk med en tesked vatten om det behövs.

Tacksam för tips och råd!

Hälsningar, Johan

Ps, en sådan här är det: http://www.badgerairbrush.com/PDF/OLD%2 ... 20BOOK.pdf
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airbrushtrubbel

Inlägg av magnusf »

Jag föreslår att du provar med en annan färg. Faskolor är rätt svåra att spruta, speciellt med en single-action spruta där nålens läge är fixt. Med double-action kan man alltid röra nålen lite fram och tillbaka under målningen för att få fart på flödet igen.

Mitt förslag är att du köper några burkar Tamiya-färg och deras egen thinner och börjar prova med det, jag kan nästan lova att det kommer att gå mycket bättre!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airbrushtrubbel

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har en sådan spruta, Tamiya eller Gunze blanda med deras egen förtunning ca 50/50 det ska inte vara några problem. Det går att använda T-röd i övningssyfte och för rengöring, billigare än förtunning.
/Anders E
Johan Kjellin
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 mar 2012, 21:10

Re: Airbrushtrubbel

Inlägg av Johan Kjellin »

Hej igen,

Jag införskaffade de vanligaste färgerna och thinner och prövade igårkväll. Resultatet blev väl blandat, i början kom ingenting sen fick man in knycket och en tunn hinna kom i fler och fler lager(antar att det krävs flera lager vid olika tidpunkter för att få det bra?). Höftade upp en 50/50 blandning och det funkade.

Det som är svårt att veta är hur nålen ska vara, in eller urskruvad, och hur mycket munstycket behöver skruvas (har M) eller om det ens ska skruvas nånting?
Sedan behöver man nog ett antal extraburkar så man kan använda sprutans burk till andra färger.

Ursäkta en nybörjares frågor!
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Airbrushtrubbel

Inlägg av MartinN »

Hej!
Jag har också en 200 som jag haft i många år. Men jag har en 150 också och den ger onekligen större möjligheter till olika typer av målning. Men det jag tänkte nämna var att med min 150 fick jag en annan kopp till (en sådan här: http://www.rebell.com/badger/badger-spa ... r-cup.html) och den gjorde det mycket enklare att utnyttja båda mina sprutor. Det var mycket slabbigare med originalburken till 200:an. Jag har bara använt den lilla koppen sedan den dök upp – vilket i och för sig är ganska sällan. En detalj, men inte oviktig tycker jag.

/Martin
Johan Kjellin
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 mar 2012, 21:10

Re: Airbrushtrubbel

Inlägg av Johan Kjellin »

Nu går det bättre, införskaffade en mindre kopp samt fick sprutan renoverad av Max på rebell, för ett mycket förmånligt pris. Har nu preshade'at en modell samt målat en annan. Återstår en hel del träning men skönt att vara igång.

Tack för all hjälp!
Skriv svar