A32A Lansen, grönt glas i frontrutan?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

A32A Lansen, grönt glas i frontrutan?

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Undrar om någon vet hur det är med färger på huven till A32A Lansen. På en del byggen så är glasdelen i mitten på frontrutan grönt á la F-4 Phantom. Har även sett det på en riktig Lansen, då var det jaktversionen men oftast verkar det vara ofärgat. Någon som vet hur det ligger?

/ Per-Erik "Pekka" Hedberg
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: A32A Lansen, grönt glas i frontrutan?

Inlägg av Nicklas Karlén »

På det flesta bildern på Lansen kan man se en grön färgtoning i frontglaset. Det syns även på de svart vita bilderna. Om detta är en medveten toning eller om det beror på att glaset är tjockt vet jag inte. På plastic warfare finns ju en utmärkt walkaround och här syns toningen väldigt bra.

En bild från Plastic Warfare. En A 32A
Bild

Här en J 32B
Bild

När man tittar på dessa bilder så är ju glaset markant gröntonat.

På den Sisu vagn jag åkte i Bosnien så var framrutorna i fem lager pansarglas och dessa hade en markant gröntoning p.g.a. tjockleken.

Jag har tonat glaset på min A 32A grönt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: A32A Lansen, grönt glas i frontrutan?

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Stort tack för svaret Nicklas!

MVH / Pekka
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: A32A Lansen, grönt glas i frontrutan?

Inlägg av Björn Fransson »

Kan bara bekräfta detta. Det är tydligen glasets tjocklek som gör att det upplevs grönblåtonat. Även jag tonade min frontruta en aning.
Skriv svar