schweiziska dekaler till JAS?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av Lars Befring »

Vet någon något? eller kan man pyssla ihop av redan utgivna?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Dimon
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 okt 2012, 03:00
Namn: Dmitri Kovalev
Ort: Toronto, Canada

Re: schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av Dimon »

Lars Befring skrev:Vet någon något? eller kan man pyssla ihop av redan utgivna?
Thanks for posting for me Lars! I just registered
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av Björn Fransson »

Det är ju alltid svårt att sia om framtida märkningar, svenska Gripen kom ju inte alls att varken målas eller märkas varken så som de första skisserna visade (märkning à la Viggen) eller som de första serieflygplanen (bl a svart radom, blågula kronmärken och röda siffror på fenan.)

MEN... Men detta sagt, kan man också konstatera att schweizarna varit synnerligen konsekventa i sin märkning genom åren.

En bokstav följs av ett antal siffror, tre eller fyra är en märkning som fanns/finns såväl på deras Bf 109 som på F-18.

Mot bakgrund av detta är det rimligt att tro att märkningen kommer att bli i stort sett samma som på F-18, med nationalitetsbeteckning och J-XXXX strax under på fenan. (alla stridsflyg har J, skolflyg A etc...)

Sannolikt kommer Gripens siffror att börja på 6*, följt av en nolla och därefter 01 och det antal flygplan de köper.

Dekaler finns, se t ex http://www.hyperscale.com/2010/reviews/ ... ewsh_1.htm där man kan pussla ihop det man behöver:

Bild

Jag skull dock tro att det blir svensk "Fara"-variant, fast på två språk, tyska och franska. Obs att samtliga småtexter på schweiziska kärror är tvåspråkiga, på dessa språk.

Målningen blir gissningsvis svensk, eller snarlik - möjligen är nosen samma grå som resten av överkroppen, typ J 35J, Schweiz har kört grått sedan Miragetiden och det finns ingen anledning att tro något annat den här gången.



*) Enligt tidsföljden, deras Mirage hette J-2XXX, F-5, J-30XX, Hunter J-4XXX, F-18 J-50XX. Så nu är det väl dags för sexan - som ju finns med på arket ovan.
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Roligt spekulerande, särskilt som det låter väl underbyggt!

Ytterligare en liten iakttagelse då det gäller Gripen i utländsk tjänst; alla, utom Thailandsmaskinerna, har märkning enligt svenskt snitt. Siffror och bokstäver är alltså av samma typsnitt som vi är vana vid på de svenska maskinerna. Hur schweizarna gör återstår så klart att se.

Mvh
Rickard
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! Jo, jag hade med det i spekulationerna, men jag tror att schweizarna är för mycket perfektionister för att göra avsteg från sina principer. :)
Lennart

Re: schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av Lennart »

Det Schweiziska F-18 planen har Tysk och Engelsk text . /Lennart
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av ecafrze »

Vänta bara på Gripen i Patrouille Suisse-målning.. Porr..
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av Björn Fransson »

Lennart skrev:Det Schweiziska F-18 planen har Tysk och Engelsk text . /Lennart
Skumt! Jag trodde att det var heligt med franskan i Schweiz!!! Men där ser man!

F-5 (och även Hawk, tror jag) har i alla fall fransk/tysk text.
Lennart

Re: schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av Lennart »

Det är nog ett steg i större internationalisering kan jag tänka mig.Sweiz deltar ju ofta i Nato övningar ,och som med Svenska flygvapnets övergång till att prata engelska
har nog även Sweiz ändrat policy. (arket på länken är kanonfint,har skaffat det för att jag har en Finsk F-18 i pipelinen)Men man kan utläsa även på data arket att 90% av all text är Engelsk,till de Sweiziska F-18 planen.
http://www.f-4dablemodels.com/our-proje ... rt-bugs-1/
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: schweiziska dekaler till JAS?

Inlägg av Mats Averkvist »

Bild
Skriv svar