Sockelshop samt leveransalternativ

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av Micke A »

Jag har sett många uttala sig positivt om Sockelshop och dom har ett mycket bra sortiment till facila priser. Men när jag tittar på leveransalternativen så hittar jag UPS eller DHL vilket enligt mig skapar ett problem. Min erfarenhet är att inga av dessa klarar av att leverera till en privatkund som dels jobbar dagtid och inte kan vara hemma för att matcha utkörningen och sedan även bor i flerfamilshus i storstad med låsta portar även om det finns portkod.

Jag har aldrig fått detta att funka sedan jag flyttade från eget hus där leverantören enl ök la paketet på farstubron. Även om jag ber dom göra det samma idag och lämnar portkod så gör dom det ej. :twisted:

Vilken erfarenhet har ni av det här och har ni några tips att komma med?

Micke A

som tänker beställa lie grejor........
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av TuveB »

Fick min första leverans från Sockelshop i onsdags, UPS kom vid 15 tiden, jag slutar ca 13.30 så det var inga problem. När man tittar på UPS leveranssida så verkar valet att själv hämta. På DHL finns det eftersom min fru får våra hundars mat levererad av DHL och hon hämtar på terminalen i Malmö. Avisering vid leverans? Funkar varken med Posten eller DHL.........
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av BjörnK »

Tjenare!
JAg beställde från Sockelshop för några veckor sedan, var ju inte hemma vid 13-draget när de knackelibankade på dörren.(Skickades DHL/DP) Fick avi och hämtade paketet på det utlämningsstället posten använder. Vet ej om det är nån specialdeal men så var det för mig. Beställde för övrigt en onsdag och paketet försökte överlämnas fredag. Snabbare än att köpa från vissa näthandlare i Sverige med andra ord.
Senast redigerad av BjörnK den 07 okt 2012, 18:33, redigerad totalt 1 gånger.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har fått en del leveranser från säljare som använder DHL och jag har kunnat hämta dessa på mitt närmaste DHL Service point. Det är i mitt fall Coop butiken några kvarter från min bostad, det funkar lika bra som Posten.

Jag har fått leveranser från UPS också, och då var det lite strul just med portkod och liknade men jag kunde styra om leveransen så att den kom till jobbet istället och det vara inga problem. Dock verkar UPS ha jäkligt dyra frakter. Paktet kom från Aviation Megastore i Holland.

Nicklas Karlén
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av MiniStuff »

Har inte handlat av dem MEN....

DHL Tyskland och DHL Sverige är lite av två olika världar då DHL Tyskland är svenska Postens motsvarighet. Så när det levereras med DHL Tyskland så kommer det inte via DHL Servicepoint i Sverige då det inte har med varandra att göra. Därför levereras det mitt på dagen när de kör ut all företagspaket som är deras allra största uppgift här i Sverige.

Köper tex Kattmat från Tyskland som levereras av DHL i Tyskland men delas ut av svenska Posten.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av Plasticbattle »

Bought from them once but never again. Ordered three items as they have a €15 minimum postage cost. DHL was the only option at that time.
DHL returned the item to Germany as they didn´t recognise my address (thats what the owner told me after several mails and weeks waiting). Somewhere in the journey, two of the items got damaged so only one was available to resend. He sent it and a cash refund (euros) in an ordinary envelope to me. Postage this time was like €4/5, eventhough I had paid €15.
So one set of Hussar wheels cost me over €30.
To make matters worse, the wheel set was for a Chevrolet 15cwt which has two front wheels and two back wheels ... but I got three of one and one of the other.
I wrote to the owner as I was not happy about the whole experience but he never answered my mails. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av Micke A »

OK!

Tack för svaren. Om jag alltså tolkat det rätt så om jag beställer lev med DHL ( Tyskland, hur vet jag det ??? ) så körs paketet ut av sv posten? Och därigenom så kan jag få en avi och hämta ut det på närmaste utlämningställe.

Micke A

som hoppas jag tolkat er rätt och därigenom vågar beställa
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av MiniStuff »

Borde fungera så ja. Alltså så fort det står DHL på en tysk sida så betyder det att de skickar med "Posten".

Vi får antingen våra kattmatspaket utdelade direkt om vi är hemma eller så får vi en talong och hämtar det på närmaste Posten-utdelningsställe.


om DHL: "Deutsche Post började 1998 köpa aktier i DHL och 2002 köpte man slutligen hela innehavet."
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av SvenYoung »

Hej Micke..

Har aldrig haft problem med detta, det är UPS som levererar dessa paket till vår address (för att förvirra ytterliggare i DHL/Posten begreppen). Kanske bara den killen som kör vår distrikt, men i början så lämnade han paketen hos grannen (hon jobbar halvtid). Sedan blev jag tillfrågad om jag ville ge dem en fullmakt så de kunde lämna paketen på trappen utanför huset, och det har jag gjort. Har fungerat klockrent hela tiden.

Vi bor dock i villa, jag har kompisar som bor i lägenhet som har precis motsatta erfarenheter.

Kolla med UPS om du kan skriva en fullmakt.

Jag handlar mycket på Sockelshop, speciellt när det är bråttom. Supersnabb leverens (två dagar varje gång jag har beställt), och grundportot räcker till rätt många prylar innan det hoppar upp till nästa tariff.

Nej, jag känner ingen på Sockelshop, men jag tycker det är bra att berömma affärer som sköter sig (med mig i allafall).
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Sockelshop samt leveransalternativ

Inlägg av Robin Nilsson »

ztriker skrev:Vet ej varför de kör med minimiporto på €15
Så är det på andra polska shoppar också men dock ej på eBay.

Kent-Eric
Minimiporto är ett sätt att ta betalt för hanteringen inför leverans (även om det
skulle kunna bero på att den leverantör de använder kanske har en minimitariff).
Hos vissa handlare blir det olika "porto" beroende på hur man betalar (kort, paypal,
banköverföring, postförskott, annat). I "portot" ingår ibland även en viss kostnad för
emballage. Att köra med minimiporto är också ett sätt att försöka styra kunderna
till att göra större beställningar, en del har istället en minsta tillåten summa på
ordern (order under denna nivå expedieras inte). Det kan även vara kostnadseffektivt,
istället för att hålla på och räkna portot på varje order (lätt/tungt vs dyrt/billigt vs stort/litet vs
ömtåligt/okrossbart) så håller man sig med ett eller två enhetsporton. Ibland kan det
se riktigt mysko ut när portot för en större order är billigare än för en liten och då är
det antagligen så att man vill styra mot större order och/eller att en viss del porto
ingår i varje varas pris.
Om man tar det lite lugnt och samlar ihop till en större beställning så blir portot
billigt per inköpt vara. Det har hänt att jag inte handlat en viss modell hos den som
varit billigast enbart för att det ändå blir billigare hos den andra leverantören tack
vare utspädningseffekten, om det nu inte råkar vara ett helt porto billigare ....
Skriv svar