Airfix Buccaner...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Robin Nilsson »

Med en mall så finns det en risk att spetsen på skalpellbladet försöker med egna snedskär. Det finns passare som har hållare för pennor (rör-stift för tusch) och det är i princip ett slitsat rör med nån skruv för att klämma till. Kan du bara få fast bladet i nånting runt med lagom diameter (såga ett snitt i en träpenna ?? och linda tunn ståltråd runt och dra åt ?) så är det fixat.

Ungefär en sån här:
http://www.swedendro-tools.se/shop/prod ... matverktyg
Ställskruv för att hålla en fixerad diameter och så en enkel hållare för en penna eller annan rundstav.
/ Robin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Andre B. »

Klarar man en så liten diameter som åtta, tio millimeter tror du?
Annars tänkte jag lite på möjligheten att stansa ut en "rundel" med rätt diameter ur lite maskeringstejp. Spruta modellen vit, maskera undersidan och de vita rundlarna. Spruta ovansidan blå och sen på med de riktiga dekalerna...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Robin Nilsson »

Det borde kunna gå men det kan bli tajt ... kanske onödigt att köpa en passare bara för två cirklar men den kan ju användas till annat också, annars kostar bra cirkelstansar också en slant.
Jag tänkte i första hand att du skulle skära ut ett runt hål i något maskeringsmaterial och sen airbrusha en vit cirkel inuti hålet men det kanske är enklare att handskas med en cirkelskiva ...
Om det råkar vara så bra att det finns en stans med rätt diameter så bör det fungera med den lilla diametern, huvudsaken att den är vass.

Om det är så smått så kanske det går att få tag i ark med självhäftande runda "pluppar", används för märkning i lager, inventeringar och liknande. Kolla pappershandel, bokhandel, Svanströms, kanske Slöjd-detaljer eller Panduro.
typ dessa men det är 10 mm och större och många per rulle ...
http://www.marko.se/lagermarkning/punkt ... 138-1.aspx

såna här kanske, klistret kanske måste tämjas lite först, eller sättas på en något mindre cirkel av maskeringstejp ?
http://www.stickercorner.com/se/grp/pun ... el-dot.php
fanns 3 mm också, förutom 8 mm och en hoper andra ....
dags att sova / Robin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Andre B. »

Mätte precis rundlarna och de är nio millimeter. Så den vita cirkeln skall nog vara tio millimeter för att det skall se bra ut.

http://www.blackburn-buccaneer.co.uk/NA ... XK486.html

Om du ser hur prototypen är målad så förstår du nog varför tanken var att spruta hela modellen vit, maskera undersidan och de vita cirklarna framför luftintagen (och de på ovansidan av vingarna) med maskeringstejp. För att sen spruta den blåa ovansidan. I teorin så är det sen bara att passa in RN-rundlarna i de vita "cirklarna" efter det maskeringstejpen är borta.

Jag har funderat på självhäftande "pluppar" med 10 mm diameter. Men vill inte råka ut för att de är av ett material eller har ett klister som ger "tråkiga erfarenheter".

På de bilder jag sett på prototypen har jag aldrig kunnat se något vit "rundelrand" på den vita undersidan vilket tyder på att man målat den vita cirkeln runt "RN-rundeln" med i alla fall samma vita färg som undersidan om man nu inte gjordedet samtidigt...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Jan Forsgren »

Numera finns det många resinsatser till den Airfix gamla Buccaneer, även luftintagen. Heritage Aviation gör till S.2 men även till S.1, och NeOmega har nu fantastiskt fina luftintag, titta bara här: http://www.neomega-resin.com/172nd-bucc ... -128-p.asp

Även Odds and Ordnances gjorde en sats med luftintag, men produktionen ligger ner tills vidare.
Annat som finns är stabilisatorn med lite extra från Freightdog, men även här hade Odds en sats som faktiskt är bättre.
NeOmegas cockpit är oslagbar, helt fantastisk.

Jag kommer att bygga en S.1 för Airfixmagasinet, men det är möjligt att det kommer en Vulcan före det. Till den Buccen blir det NeOmegas hela Comboset (luftintag, cockpit och hjulhus), Freightdogs stabbe, förstås Heritages S.1-luftintag och Model Arts dekalark till just S.1, med den vita och blå målningen som finns på den som står i Newark.

Jag har några resinsatser över till Buccen, bl.a. Odds correction set med stabbe och luftintag (S.2) och lite annat till billiga priser för den intresserade. Maila mig om du är det.

/Jan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Andre B. »

Vad jag förstått så ses den S.1:a som står på Newark lite som en "bastard" då det är en S.1 med felaktig målning? Och den är ju tom inuti så man behöver inte direkt stoppa i så mycket om man har den modellen som förebild... *s*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Jan Forsgren »

Målningen är allt korrekt, och näst den helvita är det den vackraste, speciellt med de blå siffrorna! XN964 är en av de sista S.1 innan S.2 kom.
http://www.thunder-and-lightnings.co.uk ... .php?id=41

Med vänlig hälsning
/Jan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Andre B. »

Förlåt Jan, du har så rätt. Jag tänkte på en annan känd blå/vit Bucc som står upställd...

XN 964 är vacker men jag tycker nog att XK 486 är den vackraste... *s*

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar