Airfix Buccaner...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Airfix Buccaner...

Inlägg av Andre B. »

Tala om osymmetri. Undrar vad Airfix utgick från när man gjorde buccaner-pluggen till formarna på 60-talet? Ingen sida är den andra lik. Vet inte hur mycket jag slipat på den nu. Eftersom som denna modell saknade "hjulhus" så bestämde jag mig för att bygga den "wheels upp". Men det blev inte direkt mindre slipning för det. Luckorna till landningstället är inte helt i symmetri med resten av "skrovet". Funderar på att såga bort utblåsen och limma dit ett par ruber i plasticard istället. Men det lär skapa ytterliggare en hel del spackling och slipning. Vingarna börjar kännas tunna nog nu i alla fall.

Sen är frågan vad man skall hitta på med de "trekantiga luftintagen" vid framkanten av vingroten? funderar på om det går att "forma om" ett rör i plasticard till trekantigt, trä i det i hålen och limma? Någon som har en idé om lämpliga stolar till denna maskin? Det är ju tänkt att bli en av de första prototyperna i blått och vitt...

/Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Björn Fransson »

Skaffa en Matchbox... Har för mig att det bästa man kan göra är att kombinera de två, åtminstone luftintagen lär vara betydligt bättre på den. Annars har Jan Forsgren byggt en riktigt fin sak av Airfix, prova att googla på den - såvida inte Jan ser det här och kan tipsa om var bilder och byggtips finns.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Stefan S »

Finns fler osymetriska Airfix byggsatser, ett exempel är deras Vickers Vanguard, där sitter vingstumparna på kroppen där man skall fästa vingarna olika högt på höger och vänster kroppshalva....

En annan osymetrisk modeller är Crowns B17 i 1/144 som bl a Minicraft gett ut, där har höger och vänster kroppshalva olika diameter framme vid cockpit


Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Andre B. »

Jodå, har både läst om Forsgrens bygge och sett den. Har även läst om en del andra. Alla har väl i stort konstaterat osymmetrin och lärt sig leva med den. Matchbox eller Airfix är väl lite som att välja mellan två dåliga modeller. Nu bygger jag dessutom prototypen NA 39. Matchbox utgåva är en senare variant och Arirfix har uppdaterat de senaste utgåvorna till senare varianter. Luftintag, utblås och stabb skiljer rätt mycket mot prototypen. Så det är inte direkt mindre jobb att bygga någon prototyp av dem. Snarare mer. Var väl mest tur att jag hade en Airfix NA 39:a liggande sen tio år tillbaka. Var en artikel i en tidning som fick mig att damma av den...

Ok, hade jag haft en senare utgåva av Airfix Buccaneer's så hade jag kanske stulit hjulhusen från den. Men mycket mer går inte att ta från den modellen om man vill göra en protyp.

Rörande osymetriska Airfix modeller annars så var väl deras Hellcat inte direkt rak den heller. Och inte Dauntlessen heller... ?

/Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av kai »

Jag har länge misstänkt att två olika personer gjorde varsin halva av Airfix’ HMS Victory…
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Andre B. »

Tröttnade lite på oliksidigheten. Fick tag i lite plasticardrör i olika storlekar. En storlek för insugen och en för utblåsen. Kapade dem i lämplig längd och stoppade dem i varandra. Sedan filade, skar och sågade jag upp insug och utblås så att jag kunde stoppa in rören bakifrån via utblåsen och limmade dem på plats. Sen var det att spackla, slipa,spackla slipa och läga ett lager grundlack.Och visst blev modellen med ens så mycket liksidigare. Och insugen och utblås ser mycket trevligare ut. Ok. än så länge så ser man rätt igenom maskinen men funderar på att sätta in "motorer" i respektive rör...

Det som retar mig mest för stunden är de trekantiga insugen i framkanten på vingroten. Finns det trekantiga "rör" ? Sen hade det varit roligt med ett "cockpitset" med. Vet för stunden ens inte i vilken låda huvenligger i. Modellen blir "flygande" då denna gamla Airfix modell saknade hjulhus. Kanske hade den fått hjul och hjulhus om jag hittat någon nyare Airfixutgåva att skrota. Men jag blev rätt nöjd med "rören" om jag får säga det!

/Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Andre B. »

Gnetar på med min "Bucc prototype". HAr lite funderingar hur jag skall få till den vita kantlinjen på "rundlarna" på sidorna? Har inte sett någon annan modell där jag kan använda dekalerna till det. Funderade lite på att lägga en japansk rundel i båten och sätta på de engelska ovanpå... ...om diametern stämmer... ...fast då lyserväl det röda igenom...

Jag är inte så mycket för att klippa till en rund cirkel. det blir sällan runt och det märks direkt när rundlarna sätts på...

Några ideér? Det handlar ju om diametrar här...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Stellan »

Kan fungera med att lägga en japansk rundel under om du skär bort så mycket du vågar av det röda OCH hittar exakt rätt diameter på både brittiska och japanska rundlar. Lycka till!

Är det 1/48? Här har du dekaler som kanske passar (du får kolla diametern), sökte på Raspberry ripple som är målningsschemat med vitt/rött/blått http://www.hannants.co.uk/product/ACD48003
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Robin Nilsson »

Om du sätter ett skalpellblad i en bra och stabil passare så går det att skära små cirklar i något självhäftande att använda som maskering, sen måla vitt i cirkeln och sen på med en cirkulär röd.
Alternativt airbrusha färgfläckar på dekalfilm och skära rundlar med skalpellpassare.
/ Robin
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Buccaner...

Inlägg av Andre B. »

Det är den gamla Airfix Buccaneer'n som jag har pysslat lite med. Den i 1/72 som föreställde NA 39 prototypen. Idag är det lite svårare att bygga en prototyp då de gjorde om formarna för de senare versionerna med större luftintag men behöll oliksidigheten.

Jag har fått till det mesta "formmässigt". Det som återstår i stora drag är målning och cockpit (men Forslund har ju visat att den kan man fixa även om flygplanet är klart för övrigt).

Bra idé med passare där Robin. Diametern är ju rätt liten men ned en lämplig skallpel så går det kanske att skära till med hjälp av en mall med rätt diameter.

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar